Skåningar betalar miljarder för misslyckade köp och tjänster

0:34 min

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar skåningar drygt 6,5 miljarder kronor per år. Det enligt en undersökning från Konsumentverket.

Konsumentverket har kartlagt om alla landets kommuner har konsumentvägledning. 234 av 290 har det, och det är fjorton färre än ifjol och det lägsta antalet under 2000-talet, konstateras i ett pressmeddelande. 

I Skåne saknar nio av 33 kommuner konsumentvägledning: Båstad, Eslöv, Höganäs, Hörby, Höör, Kristianstad, Lund, Skurup och Svalöv.

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar skåningar drygt 6,5 miljarder kronor per år, enligt kartläggningen.

Totalt lägger länet 302 timmar per vecka på konsumentvägledning, vilket  motsvarar 7,5 heltidstjänster. Femton kommuner lägger mindre tid i förhållande till antalet invånare än riksgenomsnittet. Mest tid per invånare lägger Bromölla och Örkelljunga.

Varje kommun bestämmer själv om den ska tillhandahålla konsumentvägledning. Det innebär att omfattningen av och inriktningen på den konsumentvägledning som erbjuds varierar.