Med nya albumet "Prequelle" utforskar Ghost mörkret på ett lekfullt sätt

2:06 min

På sin nya skiva utforskar Linköpings stolthet den mörka historien med en lekfull variation av influenser.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Det är svårt att veta var jag ska placera Ghost. Är det ett hårdrocksband, ett konstprojekt eller ett manifest? Bandet skapar en ny fiktiv frontfigur lagom till varje skivsläpp, de flörtar med religiös symbolik och blandar djupare budskap med kommersiell popmusik.  Det verkar gå hem, speciellt på andra sidan Atlanten där bandet samlat på sig en stor fanskara, och även fått en amerikansk Grammy för bästa metallåt.

Temat för Ghosts fjärde studioalbum "Prequelle" är medeltiden, där pesten och döden är närvarande.

Bandet tar med oss in i mörkret fast med tydliga influenser från 80-talsrock och med musikbryggor som är värdiga schlagerlåtar.

Skivan bjuder på flera överraskingar, som när bandet rör sig mellan arenarocken i "Faith" till att i "Helvetesfönster" ge oss soundtracket till en idyllisk dag i grönskan. Och när jag fortsätter genom ljudlandskapen så hittar jag fler överraskningar där jag minst anar det, till exempel ett svängigt saxofonsolo.

Ghost blandar influenser friskt och det är verkligen uppfriskande i en genre som lätt kan upprepa sig själv. "Prequelle" låter som en skiva skapad av barn som hittar på hyss och vet att de kommer undan med det. Och jag har inte hjärta nog att straffa dem för sådan här nyfikenhet ska berömmas.