Svensk lansering av Amazon oroar inte bokmarknaden

3:14 min

Världens största nätbutik Amazon kan snart finnas i en svensk version, det menar flera näringslivs- och e-handelsexperter. Lanseringen väntas ske senast före Black Friday, och bland de marknader som spås drabbas hårdast är bokbranschen.

Efter 11 år av sjunkande försäljningssiffror frågar sig nu många om den amerikanska bokjätten Barnes & Nobles död är nära. Anledningen stavas Amazon, e-handelsföretaget som redan säljer 1 av 2 böcker i landet.

Men Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln, tycker inte att man kan dra jämförelser till situationen i Sverige:

– Här har vi redan levt med hård konkurrens från nätbokhandlare med lägre priser ända sedan 1997. Vi har gått igenom en stor utslagning och konsolidering av den fysiska bokhandeln och nätbokhandeln är redan den största kanalen. Det som man ändå kan reflektera över är att de marknader där Amazon redan finns etablerade också har kvar en levande fysisk bokhandel. Så jag tror inte att det är ett antingen eller, jag tror att det finns plats för båda.

Med sina 107 butiker är Akademibokhandeln Sveriges största bokhandelskedja. Ändå skulle det dröja fram till 2016 innan man startade en egen nätbutik, utöver den e-handelstjänst som sedan tidigare bedrivits via dotterbolaget Bokus. I takt med att kunderna köper alltmer böcker via nätet menar Maria Edsman att man inte kan bortse från digitaliseringens betydelse, och enligt henne är det framförallt kombinationen av geografiskt förankrade butiker och e-handel som gör Akademibokhandeln unik på marknaden:

– Vi fortsätter att satsa på fysisk bokhandel för att vi tror att det är väldigt viktigt för bokbranschen att finnas med den här lokala närvaron på så många ställen som möjligt i Sverige. Där vill vi verkligen skapa den här inspirationen och läsglädjen och mötesplatsen.

Extra utsatta för konkurrensen från Amazon är de mindre, oberoende boklådorna. Strax intill Kapellplatsen i Göteborg ligger Lohrs Pocket MedMera, en trivsam oas som förutom ett nischat boksortiment erbjuder alltifrån författarkvällar och sagoläsningar till stickcaféer och konstutställningar. Ägaren Inês Lohr har drivit butiken sedan starten 2006 och tror inte att verksamheten kommer ta skada av en svensk lansering:

– Jag är inte rädd för den, eftersom i så fall skulle man ju redan vara rädd för nätbokhandeln och nätbokhandeln påverkar oss inte alls. För det som vi har, har inte nätet – för vi kan prata med folk, vi kan anpassa oss, vi kan visa, vi kan presentera och som sagt vi kan hjälpa till, det kan inte någon nätbokhandel.

Mycket har förändrats under den tid som Inês Lohr haft sin lilla butik, och hon betonar att man alltid måste vara öppen för det nya. Men fundamentet i hennes vision bottnar trots allt i traditionen.

– Grunden ska vara böcker; man ska ha böcker, man ska prata böcker, man ska främja läsandet. Man kan satsa på flera aktioner och kampanjer med böcker, men framförallt ska det vara böcker och inte massa andra grejer.