”Företag renommésnyltar på fotbolls-VM”

1:27 min

Nu när fotbolls VM närmar sig, finns det ju gott om produkter och företag som gärna associeras med blått och gult och fotboll.

Däremot är långtifrån alla sponsorer till Svenska Fotbollförbundet, och det irriterar förbundets marknadschef Mikael Jiffer.

– De renommésnyltar på något de inte har betalat för, vi har sponsorer som betalat för sig, och sedan har vi företag som inte betalar och, så att säga, plankar in, säger Mikael Jiffer.

Det räcker med att gå in i närmaste stormarknad, för att hitta gott om produkter som anspelar på herrlandslaget och VM, utan att det handlar om officiella sponsorer.

Renommésnyltning kallar alltså förbundets Mikael Jiffer det för, men säger samtidigt att det företagen gör i en väldigt stor majoritet av fallen ligger inom lagens gränser.

Han påpekar att förbundet inte bryr sin om att en lokal pizzeria marknadsför sig i samband med Fotbolls-VM, det hjälper istället snarast till att skapa stämning tycker han, men när det handlar om stora företag menar han att det är en annan sak.

Och pekar på exempelvis blöjor av märket Libero.

– Ett bra exempel på det som är dåligt, ett stort företag som säljer blöjor använder en liten kille med blågula kläder som spelar fotboll, han har till och med en sköld, men inte våran, en fotboll och en vimpel, så det är helt uppenbart att dom renommésnyltar, säger Mikael Jiffer.
 
Fotbollförbundet kan ju också sägas tala i egen sak, eftersom dom kanske förlorar pengar på detta, i och med att dom egentligen vill att företagen ska betala genom att vara sponsorer.

Blöjpaketet vi tittade på är av märket Libero, ett varumärke som tillhör bolaget Essity, som är noterat på stockholmsbörsen. Camilla Svensson marknadschef för Libero, hon håller inte med om Fotbollförbundets åsikt om renommésnyltning och blir överraskad av det.

– Tidigare innan jag hörde detta nu, så har vi inte funderat över det, vi har bara faktiskt sett det roliga och glädjen i detta och att vi vill vara med och supporta, säger Camilla Svensson, marknadschef för Libero.