Startade en simskola för hörselskadade barn

Anna-Karin Waenerlund jobbar för "Girls in sport" och är projektledare för "Simlabbet", och är initiativtagare till en simskola för barn med hörselnedsättning.

Projektet är nytt för i år och Anna-Karin Waenerlund har själv ett barn med hörselnedsättning. Efter ett samtal med en annan förälder om hur svårt det är att ställa en fråga till en simledare inne i simhallen, men inte kunna höra svaret, beslutade hon sig för att dra igång projektet.


– Vi är nog många som minns när vi lärde oss att simma och vikten av att känna sig trygg när vi tar våra första simtag är viktig. Och när man inte hör instruktioner så är det både läskigt och svårt att lära sig att simma. Därför ska en ny simskola för barn med hörselnedsättning starta och ledaren där ska också kunna teckenspråk, och det handlar om Umeå. Anna-Karin Waenerlund, Girls in Sport och projektledare för ”Simlabbet”, det är du som står bakom den här idén, berättar Filippa Armstrong P4.

Hur kom den till dig egentligen?
– Jag är själv förälder och har ett barn i förskoleålder med hörselnedsättning och det var egentligen en av min dotters kompisars förälder som berättade om sin erfarenhet när dom var på simskolan. Hur tufft det var att komma till organiserad idrott och i den här miljön ställa en fråga till sin simledare. En tuff härlig tjej som är framåt och vill ställa en fråga men så hör hon inte svaret. Och det var på något sätt hennes startlinje in i organiserad idrott och in i simningen, att inte förstå eller höra svaret. Jag blev på något vis drabbad av den historien och tänkte naivt att det här är så himla dåligt, alla förtjänar en bra start, alla förtjänar att förstå instruktioner, känna sig hörda och det här är ju lätt fixat.

Det var det jag tänkte, det här kan man ordna så himla lätt. Det är ju bara att ingen har tänkt, så då började jag att klura kring hur man kan göra någonting åt det här och då har jag ju förmånen att jobba för Girls in Sport. Så det var ju en bra plattform för att just tänka kring dom här frågorna. Då hade Vinnova en utlysning som handlade om normkritisk innovation och så tänkte jag om det här kan vara det men samtidigt är konceptet med social innovation lite främmande så jag ringde och frågade om det här ett projekt som skulle rymmas inom social innovation.

Och det var det ju, så då började jag tänka på hur man kan anpassa en simskola så det kan fungera bättre för barn som faktiskt inte hör så bra. Badhus är en ganska komplicerad ljudmiljö.

--Ja, även om man inte har problem med att höra så är det svårt att höra, säger Filippa.

– Ja precis, sen är det också väldigt många barn som inte kan ha sina tekniska hjälpmedel i en vattenmiljö och även om de får lov att ha det så kan det vara att det inte fungerar lika bra som på land eller i en ren ljudmiljö. Så då började jag klura på hur man kunde lösa det här, säger Anna-Karin.

– Vi ska tilläga det att Girls in Sport grundades i Umeå och är en ideell organisation som arbetar med en mångfald av projekt inom området idrott och äventyrssport där syftet är att förändra, säger Filippa.

 

– Ja men det handlar om att jämställdhet inom idrottsrörelsen och mycket bygger på att grundförutsättningen, pojkar/flickor och män/kvinnor ska ha samma förutsättningar inom idrott för varför skulle de inte ha det. Tyvärr så ser det ju inte riktigt ut så idag, så Girls in Sport handlar mycket om att hitta lösningar, andra vinklar kring att se på de här frågorna och hur man kan skapa en mer inkluderande idrottsrörelse i stort. Så vi har många olika projekt.

– Varför är det då viktigt att alla känner sig inkluderande i sport, tänker du?

– Jag tänker att det är mycket som byggs inom sport och att det är många som själva kanske minns sin start inom idrott och jag tror att mycket av grunderna läggs ganska tidigt i livet. Att känna sig inkluderad, att man får vara med, att man förstår, att också slippa att tidigt i livet ha ansvar och skapa strategier för att man ska kunna känna sig inkluderad utan att det ska bara på något vis vara en förutsättning, avslutar Anna-Karin.^*