Kinas pengar går till Hollywood

2:23 min

Den kinesiska koncernen Wanda köpte för sex år sedan upp en stor del av biograferna i USA, liksom SF i Sverige. Men den intensiva köprushen har kommit av sig och istället ligger nu fokus på att Hollywood ska lära kinesiska filmskapare att bli bättre på att göra film.

 – Kina vill bland annat lära sig hur man gör film och berättar en historia. Hollywood vill komma åt Kinas stora marknad och de kinesiska pengarna, säger Stanley Rosen, professor i statsvetenskap vid Southern Californa-universitetet i Los Angeles, som bland annat forskar på relationen mellan Hollywood och Kina.

Att Kina vill lära sig hur man berättar en historia så att hela världen vill lyssna hänger samman med landets satsning på så kallat "soft power," alltså att man vill förmå andra att se positivt på landet.

Joe Fang är filmskapare i Peking. Han arbetar som produktionschef på företaget Base Media som är en del av ett kinesiskt-amerikanskt företag som arbetar med filmeffekter. Joe Fangs arbete är att skapa innehållet, det vill säga filmerna, främst för den kinesiska marknaden, men där tillvägagångssättet är hämtat från Hollywood och målet är att filmerna på sikt även ska bli gångbara utanför Kina.

Joe Fang säger att det inte bara är i relationerna mellan Hollywood och Kina som förändringar skett, även den inhemska kinesiska filmindustrin genomgår en omvandling.

– Det gamla systemet var byggt enligt sovjetisk modell, där staten hade hand om filmproduktionen. Men när den politiska inriktningen ändrades i början av 80-talet gick det utför för de gamla studiorna, säger Joe Fang.

– Våra regissörer är däremot kvar i det gamla systemet. De tror att de är i centrum och har därför svårt att anpassa sig till en industri som drivs av marknaden, säger Joe Fang och det är där Hollywoods kompetens kommer in.