#kinaspengar

Kinas nya dominans i filmens Hollywood

9:00 min
  • Den kinesiska koncernen Wanda köpte för sex år sedan upp en stor del av biograferna i USA, även SF i Sverige ägs av Wanda.
  • Men den intensiva köpruschen har kommit av sig och istället ligger nu fokus på att Hollywood ska lära kinesiska filmskapare att bli bättre på att göra film.

En av Kinas rikaste män Wang Jianlin intervjuas här av CNN. Då i januari 2017 får han svara på frågan om han är intresserad av att köpa någon av Hollywoods sex stora filmstudior.

- Ja gärna men de är ju inte till salu, säger han.

Wang Jianlin är den kinesiske affärsman som kanske bäst personifierar Kinas intresse för den amerikanska filmindustrin. 2012 började hans företag Wanda investera i Hollywood genom att satsa pengar i bolag som gör film och köpa biografkedjan AMC. Målet var högt satt, att köpa en av de sex stora filmstudior som definierar Hollywood. Och att äga 20% av världens alla biografer. AMC har de senaste åren köpt stora biografkedjor i Västeuropa inklusive svenska SF.

Nu är det inte bara Kina som vill åt Hollywood, det amerikanska intresset för Kina är också stort.

- Kina vill bland annat lära sig hur man gör film och berättar en historia. Hollywood vill komma åt Kinas stora marknad och de kinesiska pengarna.

Det säger Stanley Rosen professor i statsvetenskap vid Southern Californa universitetet i Los Angeles. Han forskar bland annat på relationen mellan Hollywood och Kina. Att Kina vill lära sig hur man berättar en historia så att hela världen vill lyssna, det hänger samman med landets satsning på så kallat "soft power ", alltså att man vill förmå andra att se positivt på landet.

- Det har varit ett av deras främsta mål att lära sig hur man berättar historier som når utanför Kina, säger Stanely Rosen.

En annan anledning till att den amerikanska underhållningsbranschen varit attraktiv för kinesiska bolag, är att detta har varit ett sätt att för bolagen att föra ut pengar från Kina. På så sätt har man försökt skydda sina tillgångar från till exempel kommunistpartiets anti-korruptionskampanjer. Men för Wang Jianlin så blev spelet för högt. Han drog på sig kritik från både den amerikanska Kongressen och det kinesiska kommunistpartiet och hans bolag Wanda har tvingats sälja en del av sina amerikanska tillgångar.

Investeringar i Hollywood anses inte gynna Kina lika mycket som till exempel de stora sidenvägsprojekten som landet nu lägger mycket kraft på. Det handlar om infrastruktursatsningar i bland annat Pakistan och Sri Lanka som ska underlätta handeln mellan Kina och Mellanöstern, Afrika och Europa.

Relationen mellan Hollywood och Kina har alltså antagit en ny form.

- Den nya modellen är att man använder Hollywoods expertkunskaper för att skapa patriotiska kinesiska filmer, säger Stanley Rosen.

Han nämner bland annat bröderna Russo som tillsammans gjort filmer som Captain America och the Avengers: Infinity War. De har nu ett bolag i Kina och var med och skapade Kinas mest framgångsrika film någonsin: Wolf Warrior 2 som spelat in motsvarande åtta miljarder svenska kronor.

Och belöningen för det arbetet är att bröderna Russos film the Avengers: Infintity War har fått förlängd visningstid på kinesiska biografer och kanske därmed kan närma sig den amerikanska film som hittills gått bäst i Kina: Fast & Furios 8.

Joe Fang är filmskapare i Peking. Han arbetar som produktionschef på företaget Base Media som är en del av ett kinesiskt-amerikanskt företag som arbetar med filmeffekter. Joe Fangs arbete är att skapa innehållet dvs filmerna främst för den kinesiska marknaden men där tillvägagångssättet är hämtat från Hollywood och målet är att filmerna på sikt även ska bli gångbara utanför Kina. Joe Fang säger att det inte bara är i relationerna mellan Hollywood och Kina som förändringar skett, även den inhemska kinesiska filmindustrin genomgår en omvandling.

- Det gamla systemet var byggt enligt sovjetisk modell där staten hade hand om filmproduktionen men när den politiska inriktningen ändrades i början av 80-talet gick det utför för de gamla studiorna, säger Joe Fang.

De förlorade sin statliga finansiering och hade svårt att klara sig när Kina ställde om till en mer marknadsinriktad ekonomi.

- Våra regissörer är däremot kvar i det gamla systemet. De tror att de är i centrum och har därför svårt att anpassa sig till en industri som drivs av marknaden, säger Joe Fang och det är där Hollywoods kompetens kommer in.

En annan aspekt av relationen mellan Hollywood och Kina är detta med Kinas syn på yttrandefrihet. Det finns flera fall där amerikanska filmer censurerats och skådespelare straffats för sina ställningstaganden. Richard Gere har till exempel i intervjuer sagt att hans öppna stöd för Tibets självständighet har lett till att han inte fått vissa filmroller.

Tidigare la man i Hollywood mycket pengar på att klippa om filmer så att de kunde accepteras av Kina. Den nya versionen av Red Dawn är ett sådant exempel. I originalet var det ryssarna som var skurkarna, när den gjordes om var det kineserna tills någon poängterade att det skulle innebära att filmbolaget skulle utestängas från den kinesiska marknaden. Då filmade man om vissa scener och gick sedan in digitalt och ändrade de kinesiska flaggorna till nordkoreanska.

Nu för tiden arbetar man mer preventivt säger Stanley Rosen.

- Varje gång Hollywood gör en film om Kina så kollar man nu med kineserna om var gränsen går för att slippa bli censurerad, en slags självcensur helt enkelt, säger Stanley Rosen.

- Mycket av det som sker är inte lätt för konsumenten att se, det innebär inte heller att man får Kina att framstå i verkligt god dager utan det handlar mer om att undvika fallgroparna, säger professor Stanley Rosen.