Kritik mot underhållet av svensk järnväg

2:25 min

Det är stopp i tågtrafiken på många ställen i Sverige. Tågexperten Per Corshammar är kritisk till hur underhållet ser ut på svenska järnvägar.

– Det finns järnvägar i Saharas öknar och i sibirisk vinter. Så det är inget skäl för att ställa in tågtrafiken. Orsaken till att man gör är att man inte har underhållit spåren normenligt. Och då sitter man och är rädd när temperaturen ökar, för då ökar ju också risken att något går snett.

Under sommaren har järnvägen varit avstängd på många sträckor. Det har varit risk för solkurvor, elfel, signalfel och åska. Enligt Per Corshammar beror problemen på att alldeles för få personer jobbar med underhåll av järnvägen. Men också på att massor av pengar försvinner i administrationskostnader när privata entreprenörer handlas upp. 

– För varje satsad hundralapp hamnar 20 i spåret. Och det gör det inte i andra europeiska länder. Där satsar man ungefär 50 kronor i spåret, för man har en annan organisation.

Men Jörgen Borggren som är underhållschef på Trafikverket i södra Sverige tycker inte att läget på järnvägen är så illa.
 
– Tittar vi på dagen så är det en väldigt trist dag men normalt så ligger vi på 94 procents punktlighet, alltså nio tåg av tio som kommer fram i tid, säger Jörgen Borggren.
 
Trafikverket menar att det är den extrema värmen i sommar som ställt till det. Och framför allt är det de gamla spåren på mindre trafikerade sträckor som har svårt att klara det varma vädret. Men på sätt och vis tycker Jörgen Borggren ändå att det är ett misslyckande när Trafikverket tvingas stänga av järnvägen.

– Ett misslyckande på det viset att man inte kan ta det transportmedel som man har tänkt. Vi känner också att det är en trygghet att man kan lita på att trafikverket stänger av om det skulle bli en säkerhetsrisk, avslutar Jörgen Borggren.