Klädreturer belastar miljön

2:18 min

Allt fler modeföretag på nätet erbjuder fria returer av sina varor. Enligt forskare som Ekot har talat med kan de ökande transporterna bli en belastning på miljön.

Fria returer ger kunden möjlighet att beställa hem kläder och sedan skicka tillbaka så mycket som man vill, utan kostnad. Det är något som stylisten Charlotte Backryd utnyttjar maximalt.

– Så beställer jag ju hem två storlekar i allt naturligtvis. Jag returnerar nästan 70 procent av det jag beställer hem, säger hon.

Enligt distributören Postnord skickas omkring 30 procent av kläderna som köps på nätet tillbaks i retur, men enligt Ekots genomgång ligger de företag som erbjuder fria returer betydligt högre än så.

Vd Hermann Haraldsson på nordiska e-handlaren Boozt säger att det är ett måste.

– Vi har drygt 40 procent returer. Om du på modemarknaden inte har fria returer, ja då får du inga kunder, säger han.

Ökningen av paket som skickas i retur riskerar att bli en miljöbelastning, enligt Henrik Pålsson, som är logistikforskare vid Lunds universitet.

– Konsumenterna måste ta sig till ett returställe, och om man gör den resan med bil har den en stor andel av den varans totala miljöpåverkan. Sen ska returtransporten ofta transporteras med lastbil, det påverkar så klart miljön. Slutligen kräver en retur att transportförpackningen och ibland även en förstörd konsumentförpackning behöver ersättas med nya, säger Henrik Pålsson.

Hermann Haraldsson på Boozt säger att de försöker göra vad de kan för att företagens belastning på miljön ska bli så liten som möjligt. Han hoppas att i framtiden kunna skicka ut paket med elbilar eller cyklar.

– Allt vi kan göra för att reducera fotavtrycket, säger Hermann Haraldsson.

Arne Andersson är e-handelsexpert på Postnord. Han menar att kundernas efterfrågan på mer klimatvänliga transportsätt fortfarande är låg.

– Vi pratar också mycket om miljöprodukter. Att vi ska köra med tåg och vad det kan vara. Men konsumenten vill ha det så snabbt, bekvämt och enkelt som möjligt. Och billigt, det får inte kosta någonting.

Charlotte Backryd säger att hon som konsument försöker tänka på miljön när hon gör sina beställningar.

– Jag köper inte varje månad, utan säsongsvis. Jag försöker beställa stora mängder på en gång, så det är väl ett sätt att bidra.