Misstänkt bilkartell granskas av EU

1:47 min

Tyska biljättar misstänks ha samarbetat för att försvåra för konsumenter att köpa renare bilar. EU-kommissionen startar nu en formell undersökning som kan ge dryga böter.

EU-kommissionen misstänker att BMW, Daimler och Volkswagen, som också omfattar Audi och Porsche, har kommit överens om att inte konkurrera med varandra när det gäller utveckling och försäljning av system som begränsar utsläppen i bensin- och dieselbilar. Det skulle innebära ett brott mot EU:s gemensamma konkurrensregler.  

– Om det bevisas så har samarbetet mellan de fem tillverkarna gjort att konsumenter nekats köpa mer miljövänliga bilar, trots att tekniken fanns tillgänglig för bilföretagen, sa talespersonen Ricardo Cardoso på EU-kommissionens dagliga presskonferens i Bryssel. 

Kommissionen genomförde inspektioner hos de tyska biljättarna för snart ett år sedan. Att man idag väljer att går vidare med en formell undersökning tyder på att man hittat bevis som kan räcka för att fälla bolagen.

Samtidigt poängterar kommissionen att det inte finns någon koppling till dieselgate och fusket med utsläppstester som avslöjades för ganska exakt tre år sedan.

Biltillverkarna själva säger att det ska samarbeta med kommissionen i utredningen. Två av dem, Daimler och Volkswagen, ska enligt uppgift agera visselblåsare för att slippa större repressalier.

Brott mot EU:s konkurrensregler kan leda till dryga böter. För två år sedan fick fem lastbilstillverkare, däribland just Daimler, rekordböter för kartellbildning på närmare 3 tre miljarder euro, över 30 miljarder kronor.

Även då handlade det om medvetna försök att försena mer miljövänlig teknologi.