
af Petersens om Ericssons petning: ”Skulle inte förvåna mig om han tittar mot andra serier”
Marcus Ericsson får inte nytt kontrakt med Sauber. Väntat eller ej?
För ett par veckor sedan när det blev klart att Kimi Räikkönen hade skrivit på ett två års kontrakt var jag optimistisk. Enligt en insider har nämligen Ferrari rätten att välja en av förarna.
Men sedan kom den negativa överraskningen när teamchefen Frederic Vasseur sa att Scuderia inte hade något med Kimis flytt att göra. Vilket alltså innebar att italienarna kunde bestämma vem som skulle köra andra bilen.
Man valde Antonio Giovinazzi. Tyvärr.
Italian connection?
I pressmeddelande skriver Sauber en italiensk förare tillsammans med ett italienskt märke som skrivit racinghistoria. Och att det var bara naturligt eftersom märket Alfa Romeo, men ej deras motor, är med i F1 igen efter 30 år.
Dessutom skriver man att det är en fråga om nationell stolthet att en italiensk förare äntligen är med i F1 igen. Kan inte bli mycket tydligare än så tycker jag. Sedan tycker jag att man tar i lite för mycket när man skriver att man följer traditionen att upptäcka och fostra unga talanger. Så vitt jag kan komma ihåg gäller det bara Kimi Räikkönen, som gjorde debut i F1 2001.
Det stämmer att Alfa tillhör F1:s historia eftersom var med i det allra första VM-loppet som körde 1950. 1985 var sista säsongen som eget team men man fortsatte två år till som motorleverantör. Dock utan större framgångar. Sista gången Alfa Romes egna team vann ett lopp var i Spanien 1951 och som leverantör 1978 i Italien.
Vem är Antonio Giovinazzi?
2016 blev han tvåa i GP2-mästerskapet och han hjälpte dessutom Ferrari med att ”köra” i simulatorn. 2017 hoppade han in och körde ett lopp för Sauber när Pascal Wehrlein var tvungen att stå över. I Kina fick han chansen igen och kraschade både i kvalet och loppet. Sedan dess har det blivit några träningspass på fredagarna.
Enligt pressmeddelandet kommer Marcus att stanna kvar som tredje- och reservförare och som ambassadör för teamet vad det nu innebär. Som jag känner honom är det inte en roll som han gillar. Vem vill sitta på reservbänken och se när laget tävlar. Ambassadör? Är det samma som att prata med sponsorer och ställa upp på en massa jippon? Inte en roll som jag tror han kommer att trivas med. Men finns det några alternativ i F1?
Man måste tyvärr vara realist och svara nej på den frågan. Marcus är inte den ende som letar efter en styrning. Många förare men få lediga bilar. Så det skulle inte förvåna mig om han kommer att kolla vilka andra möjligheter det finns i andra serier. Sportvagnar? Formel E? En serie som är på väg framåt. Där finns de stora bilmärkena. Mercedes kommer nästa säsong.
Vad har varit Marcus svaga sida?
Utan tvekan kvalen. Av någon underlig anledning har det gått snett alltför ofta och det är ett faktum som han själv erkänt och lovade bättring. I loppen har det gått desto bättre men startar man i bakre delen av fältet är det inte lätt att köra in poäng. Trots att det gått lite snett anser jag att Marcus hade förtjänat att få stanna kvar. Han är tillräckligt bra för att vara med i F1 och det hade varit mycket spännande att se vilka resultat det hade kunnat bli med den nya bilen.
Jag skulle gärna vilja veta hur stor maktkampen varit inom teamet.
På ena sidan de svenska ägarna, som i många år hjälpt Marcus. På den andra sidan teamchefen Frederic Vasseur, som lär ha sagt att ett villkor för att han skulle ta arbetet var att han bestämmer vem som kör och inte ägarna. Fransmannen slog sig ihop med de nya cheferna hos Ferrari och de ”vann” kampen. Hur kommer de svenska ägarna att reagera? Stannar man kvar eller säljer man teamet till Alfa Romeo?
Vad jag tycker är synnerligen svagt är att man varken i pressmeddelandet eller på sociala medier tackar Marcus för hans arbete. Man nämner det inte med ett enda ord.
I ett nytt pressmeddelande som kom flera timmar senare tackar man Marcus för han insats.
Drabbades man av dåligt samvete?
I det första skrev man följande:
– Vem är upphetsad över att få se de här två köra för oss?
Inte jag. Bara den ene och det är Kimi Räikkönen.