
Speltillverkare ser sig om efter nya intäkter
I dag släpps en ny variant av ett av de allra populäraste tv-spelen, FIFA 19. Spelet är också en del av en växande trend: att den som vill ha spelet lite tidigare, får betala extra för det.
Att betala extra för att få spelet lite tidigare, det är en ny trend som allt fler spel-tillverkare använder sig av. I det här fallet får man spelet tre dagar tidigare, och lite extra saker inne i spelet.
Förut var det ofta så att de som förbeställde ett nytt spel fick det lite tidigare som en slags bonus, men nu får man betala också.
Angelica Norgren är programledare för P3 Spel här i Sveriges radio, och menar att det blivit allt vanligare i år att speltillverkare tar mer betalt av de som vill ha ett nytt spel lite tidigare, prishöjningen kan kanske vara 25-30 procent.
Hon tycker också det är en bättre variant än att ta betalt för olika saker inne i själva spelet, vilket ju kan göra det orättvist mellan spelare som betalar och de som inte gör det.
Hon menar också att speltillverkarna letar nya intäktsmöjligheter, och att ta betalt för att få spelet lite tidigare är ett av flera sätt.