
Lägre vinst för modejätten H&M
Problem med logistiken pressar H&M:s vinst som landade sämre än väntat. Försäljningen ökar dock, men till sämre lönsamhet. Samtidigt kommer rapporter om att H&M rusar på börsen.
– Det jag tror de på börsen fäster sina blickar vid i rapporten är att onlineförsäljningen ökat med 30 procent och det är där man ser framtiden, säger Kristian Åström på Ekonomiekot.
Klädjätten Hennes & Mauritz vinst före skatt sjönk till 4 012 miljoner kronor för perioden juni—augusti, det tredje kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period förra året gjorde bolaget en vinst på 5 016 miljoner kronor. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 4,2 miljarder kronor, enligt Reuters sammanställning.
Försäljningen uppgick till 55 821 miljoner kronor, jämfört med 51 229 miljoner kronor ett år tidigare. Rensat för positiva valutaeffekter var ökningen fyra procent. Men lönsamheten sjunker fortsatt, mätt med den så kallade bruttomarginalen som sjönk från 51,4 till 50,3 procent.
Prisnedsättningarna på varorna ökade jämfört med i fjol. Samtidigt har H&M fortsatt växande lagernivåer med osålda varor, "men kvaliteten och balansen är bättre än vid motsvarande tidpunkt föregående år", skriver bolaget i rapporten. Och inför det nuvarande kvartalet bedömer ledningen att reorna inte kommer att öka något mer.
Modejätten meddelar att de logistikproblem som bolaget flaggade för häromveckan medför extrakostnader på 400 miljoner kronor. Försäljningen på marknaderna med problem, USA, Frankrike, Italien och Belgien, sjönk med 8 procent, medan de övriga marknaderna sammantaget steg med 8 procent i lokala valutor.
Koncernens onlineförsäljning ökade med över 30 procent under kvartalet, skriver H&M-chefen Karl-Johan Persson i delårsrapporten. Samtidigt öppnar koncernen fler butiker, cirka 380 under helåret 2018, i huvudsak på tillväxtmarknader. Men samtidigt stängs cirka 140 butiker på etablerade marknader.