
En månad efter kraschen – så går en utskjutning till
Vi åkte till F17 för att ta reda på exakt hur det går till när en pilot tvingas skjuta ut sig.
Det är nu drygt en månad sedan som en pilot från F17 fick skjuta ut sig ur sitt Jas Gripen-plan efter att det kört in i en flock med storskarvar.
Piloten klarade sig helskinnad men planet kraschade i skogen norr om Ronneby.
Flygchef Adam Nelson berättar att nödrutinerna i ett sånt här läge startar med att piloten i möjligaste mån försöker styra undan så att planet inte ska krascha in i någon bebyggelse. Fastspänt på sig har hen alltid en fallskärm och en nödpacke med bland annat livbåt.
– Under stolen finns ett utskjutningshandtag i form av en ögla som man drar i. Först så sprängs då huven ovanför en. Glaset splittras helt enkelt, säger han.
Efter det skjuts stolen upp med hjälp av en kanon och sist tänds en raketmotor i stolen för att man ska få tillräcklig höjd och fallskärmen ska kunna vecklas ut.
Tack och lov är det mycket ovanligt att piloter behöver gå igenom allt detta.
– Gripen är ett väldigt säkert flygplan och de gånger de havererat så har säkerhetsanordningen fungerat och räddat livet på piloten, säger Adam Nelson.