
Sämre resultat än väntat för H&M
H&M:s resultat under det tredje kvartalet var sämre än väntat, enligt SME Direkts analytikerenkät.
Det gör det svårt för H&M att nå det tidigare målet på en koncernvinst som överträffar fjolårets under 2018. Det säger vd Karl-Johan Persson till Ekonomiekot.
H&M:s rörelseresultat landade på 3,9 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Det kan jämföras med väntade 4,2 miljarder kronor, enligt SME Direkts analytikerenkät.
Att siffrorna kom in lägre än väntat innebär att det kommer att bli svårt för bolaget att nå det tidigare målet på en koncernvinst som överträffar fjolårets under 2018.
– Det blir en utmaning, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M.
Precis som resten av branschen kämpar H&M för att anpassa sig till nya köpmönster. Klädbolaget stänger nu butiker i större omfattning än tidigare, men öppnar också nya butiker på nya marknader.
Tillväxten finns dock på nätet. H&M:s e-handel ökade med över 30 procent under det tredje kvartalet, vilket är väl över bolagets årsmål på 25 procent.
Ett återkommande problem i H&M har varit varulagret som fortsätter att växa även i det tredje kvartalet. Nu är det värt 38 miljarder kronor och trots att det aldrig har varit större, och att Karl-Johan Persson vid tidigare kvartal har sagt att varulagret ska minska, är det inget som oroar ledningen.
– Jag är inte orolig alls, säger Karl-Johan Persson, och påpekar att lagret har en bättre sammansättning än tidigare.
Aktiemarknaden tog fasta på ljusglimtarna i rapporten och aktien rusade på Stockholmsbörsen under torsdagen, men om rapporten är en vändning för H&M återstår dock att se, enligt Esbjörn Lundevall, chefsstrateg på SEB.
– Men det är onekligen första gången på länge som vi ser ljusglimtar, säger han.