
af Petersens: ”Sebastian har gjort för många fel”
I Italien är man sur och många tycker att Ferrari är en dålig förlorare eller att teamet till och med är osportligt. Anledningen är en tweet som Scuderia skickade ut efter loppet i Singapore för två veckor sedan.
”Tråkigheten vann i Singapore”, skrev man.
På grund av en underlig taktik åkte man på ett nytt svidande nederlag mot Mercedes och Lewis Hamilton kunde öka på sin ledning i VM-tabellen. Regerande mästaren har nu kört in 40 poäng mer än ende rivalen Sebastian Vettel. Så att säga att det var tråkigheten som vann retade upp även de mest trogna tifosis.
Ett skrev att det inte är någon skam att förlora men att man ska gör det med stil. Och det gjorde man inte på den bana som ärkerivalen Mercedes alltid sagt är den sämsta och svåraste för dem. Och på en bana där Lewis Hamilton körde ett, som han själv och många andra kallade det för, makalöst kvalvarv.
En med mycket god kännedom om Ferrari har sagt att teamet har den starkaste motorn och en bil som är snabb på alla sorters banor. Men varför har tysken då inte vunnit? Svaret är enkelt. Sebastian har gjort för många fel. Den eller de som är ansvariga för taktiken får också ta på sig en del av skulden. Skulle man sagt till Kimi i Monaza att han skulle släppa förbi Sebastian så snabbt som möjligt? Några säger utan tvekan ja. Andra säger nej.
Några skyller på Sebastian och säger att han är inte tillräckligt tuff. Sanningen är snarare den att det är en kombination av att förare och team gör fel som snabbt straffas och utnyttjas av Mercedes där allt fungerar perfekt.
– Jag tar på mig ansvaret att det gått snett, säger teamchefen Maurizio Arrivabene.
Stämmer, för en chef måste alltid ställa sig framför sina anställda och skydda dem.
– Det är inte Sebastians, ingenjörernas eller mekanikernas fel. Så skyll på mig istället.
– Jag accepterar all sorts kritik, framför allt från de som firade stora triumfer för mig. Men bara om den är välmenande.
Har Sebastian gjort för många fel?
– I F1 gör alla stora eller små fel. Vi är ett team och vinner och förlorar tillsammans.
Sebastian Vettel vann på Lewis hemmaplan Silverstone och ledde efter det loppet med 171 poäng mot 163. Men sedan dess har mycket gått snett. Tysken körde av på Hockenheim och Lewis fick sin revansch och tog över ledningen med 17 poängs försprång. Seb förlorade även nästa lopp i Ungern. I Belgien vann han och hoppet tändes hos Scuderia igen. Det släcktes brutalt i Monza där Seb krockade med Lewis på första varvet. Loppet slutade med att engelsmannen vann och Seb bara blev fyra. Nästa käftsmäll kom i Singapore. Lewis etta och Sebastian trea. 281 mot 241 för Lewis.
Med Rysslands GP på söndag är det sex lopp kvar att köra den här säsongen. Kan Sebastian komma ifatt Lewis? Inte omöjligt men mycket svårt. Tysken behöver flera helger där absolut inget går snett och varken han eller teamet tar ett felaktigt beslut. Och hur kommer Kimi Räikkönen att köra? För sig själv? För sin stallkompis? För teamet? Nästa säsong kör han ju för Sauber och behöver alltså inte ta hänsyn till någon. Svaret har bara Iceman själv.
– Vi har vissa regler, förklarar han.
– Om vi ska vinna bägge titlarna måste vi i alla sex loppen köra in på topplaceringar och det med bägge bilarna. Så sättet är alltid det samma. Vi kommer att göra vårt bästa.
Det där kan man ju tolka som man vill. Betyder vi jag eller teamet? Fansen skulle inte säga ett ont ord om Kimi kör för sig själv och äntligen försöker vinna ett lopp igen.
Vad tycker Iceman om gatuloppet i Sotji?
– De sista åren har vi sett ganska tråkiga lopp och det beror på att däcken inte slits så mycket. Och när de inte slits så mycket kör alla ungefär lika fort och det blir inga omkörningar. Det konstiga är att om du kör hårt och attackerar blir du långsammare.
– Ska bli intressant att se om och i så fall hur den förlängda DRS zonen kommer att ändra något.
Kimis stallkamrat nästa säsong blir italienaren och Ferrari-junioren Antonio Giovinazzi.
– Jag har inte ens tänkt på det för först vill jag köra färdigt den här säsongen och sedan tänka på nästa. Och för mig har det aldrig spelat någon roll vem som kör bredvid mig.