
Utan bredband och TV i ett halvår - fakturorna ska betalas ändå
11 fastigheter i Dalby-Ubby utanför Uppsala har varit utan bredband från Telia sedan april i år då en kopparkabel grävdes av.
Ingen TV eller andra bredbandstjänster på ett halvår. Datumet för när det hela ska vara klart flyttas fram hela tiden. Men fakturorna fortsätter att komma.
Sandra Hellmans familj med tre barn är starkt kritiska till Telias service och att ingenting händer.
– Vi gjorde en felanmälan den 10 april och de säger varje gång vi ringer att det är ett pågående ärende.
Däremot har fakturorna kommit för tjänster som inte går att använda.
– Vi ska betala dem säger Telia, man kan få pengar tillbaka när felet är avhjälpt. Men nu ligger jag ju ute med över 6000 kronor.
Efter mycket tjat fick familjen till sist en mobil WIFI-router förra veckan. Men i den saknades SIM-kortet som förpackningen ska innehålla. Så routern går inte att använda.
– Dessutom fick jag betala för den och nu måste jag ringa Telia igen och få ett SIM-kort! Och skulle vi inte ha fått en sådan direkt när kabeln grävts av? Det är mest synd om barnen förstås som inte kunnat se sina favoritprogram på TV:n. Nu är det 3 barn som ska samsas om en liten surfplatta.
Inger Gunterberg är pressansvarig på Telia.
– Den långa väntetiden har berott på att det varit flera avgrävda kablar i området. Det har tagit en osedvanlig lång tid och det är bara att beklaga. När det gäller fakturorna är det systemet vi har det enklaste men då brukar det bara röra sig om fel i högst några veckor, inte ett halvår. Jag förstår irritationen hos kunden som betalar för en tjänst de inte får.
När P4 Uppland berättar att familjen äntligen fått en mobil router, men först förra veckan, och att de dessutom blivit tvungna att betala för den blir det först tyst i telefonen från Inger Gunterberg.
– Det här låter märkligt. Praxis är att vi alltid lånar ut ett mobilt bredband till kunden så fort som ett fel uppstått. Tyvärr låter det som om det här ärendet fallerat på flera olika sätt och det är bara att beklaga återigen. Jag tar till mig det här och ska se om vi kan kompensera på något sätt.
När kommer då kabeln att vara lagad?
– Enligt de senaste uppgifterna jag har ska det vara klart nästa vecka, säger Inger Gunterberg,