
Barnboksfiguren Mamma Mu startar youtubekanal för att nå ut med musiken
Författaren Jujja Wieslander vill nå ut till barnen med sin musik – och ge barnen bättre innehåll på nätet.
Jujja Wieslander som själv aldrig tittar på kanalen såg sin chans att nå ut bättre med sin musik.
– Men jag har förstått av de som har små barn att de här småungarna tittar på youtube, så små som tre år. De har till och med lärt sig att trycka bort reklamen. Men det finns väldigt mycket dåligt, säger Jujja Wieslander.
De senaste undersökningen "Svenskarna och internet" visar att även små barn är på internet – vart fjärde barn under ett år är online.
Tillsammans med barnbarnet Klara Nordin Stensö, som animerar sånger och berättelser, håller Jujja Wieslander just nu på att utarbeta kanalen. Det handlar bland annat om att lösa rättigheter och hur man ska ta betalt.
– Vi håller på att förhandla.
Andra kända barnboksfigurer som har egna kanaler numera är dockorna i Sesame Street, spelfigurerna i Toca Boca och Fåret Shaun och de andra leranimationerna från Aardman Productions och även svenska barnmusikklassikerna Mora Träsk har skapat sig sin egen kanal.