Rekord för utländsk turism i Gävleborg

2:24 min

Den utländska turismen slog rekord i Gävleborg under sommarens tre semestermånader. Tillväxtverket registrerade 67.300 utländska besöksnätter vilket är fler än någonsin i länet och 21 procent bättre än i fjol. Gävleborg är exotiskt, tycker utländska besökare.

Den svenska turismen i Gävleborg är mycket större än den utländska, men utländska besökare är en viktig grupp som är beredd att betala väldigt bra för enkla arrangemang som länsborna själva tycker mest hör vardagslivet till. Regionens besöksnäringsstrateg Lena Lejerström vet vad det är som lockar turister från hela världen till Gävleborg:

– Det är natur och vildmark. Vi är Sveriges mest björntäta område och det är det vi marknadsför, förklarar hon.

Det är alltså björnarna som säljer Gävleborg?

– Ja, eller mer allmänt "natur och vildmark" som vi kallar "soft adventure", alltså vandringar, mountainbike eller bara att helt enkelt vara ute i naturen. Det är det som drar besökare, förklarar Lena Lejerström

Furuvik, Järvzoo, Hälsingegårdarna och - just i år - Britney Spears, ska absolut inte föraktas, men det är vanlig gammal lågvuxen tallskog och Gävleborgs diskreta djurliv som är länets viktigaste turistattraktion. För en utländsk turist är vår småtrista natur faktiskt exotiskt:

– Absolut! Den är jätteexotisk! Bara en sådan sak att få kunna få vara ute i skogen och plocka blåbär upplevs som mycket exotiskt, konstaterar Lena Lejerström.

Naturguiden och egenföretagaren Sara Wennerqvist har tagit fasta på det. Sara säljer just björn- och örnspaning, orrspel och en och annan ekorre eller tofsmes från sina gömslen i Kungsbergsområdet och för det reser turisterna långt - mycket långt - berättar hon:

– Jag har många besökare från Belgien, Holland och England men också från USA, Mexiko, Argentina och Nya Zeeland!

Sara Wennerqvist har en förklaring till varför de utländska turisterna väljer Gävleborg i konkurrens med alla andra fantastiska resmål som finns på jordklotet. Här finns något som Egyptens pyramider, Europas kulturhuvudstäder eller ens Maldivernas sandstränder inte har:

– Vi har bara skog och natur, men det vill väldigt många uppleva. Den unika tystnaden och den lilla människans ensamhet i den väldiga naturen!

Det går alltså till och med att sälja tystnad!

– Det gör det definitivt! ! Jag gör det visserligen inte direkt, men det är en viktig "bonusprodukt" i de upplevelser jag erbjuder, säger Sara Wennerqvist.

Björnar, blåbär och tystnad är gratis för Gävleborgare men inte för turister. Besöksnäringen omsätter sex och en halv miljard kronor per år och rika natur-turister, ja dom ska mjölkas på så många dollar det går, tycker Lena Lejerström:

– Ja, pengarna är viktigare än många besöksnätter i statistiken. Jag vill gärna ha turister som är villiga att betala mer för en exklusiv och bra upplevelse.

Det låter som om regionen vill satsa på lyxturism?

– Ja, litet så är det, säger besöksnäringsstrategen Lena Lejerström.