mobilförbud
1 av 2
Foto: Roald, Berit
Bild på en kvinna med brunt axellångt hår och blommig tröja. Foto: Alva Andersdotter/Sveriges Radio.
2 av 2
Therese Rådström, vice ordförande i lärarförbundet i Karlstad. Foto: Alva Andersdotter/Sveriges Radio.

Skolverket: mobilförbud behöver inte strida mot skollagen

3:56 min

För att skapa trygghet och studiero i skolan har flera skolor valt att införa olika förbud för att begränsa eller helt ta bort mobilanvändning under skoltid. Enligt skollagen så ska elever använda sig av digitala verktyg i skolan men Skolverket menar att ett mobilförbud inte nödvändigtvis behöver strida mot lagen.

Flera skolor i Värmland har någon form av mobilförbud som begränsar elevernas mobilanvändande under skoldagen. Det visar en enkät som P4 Värmland skickat ut till alla värmländska kommuner. En anledning är att mobiltelefonen ses som ett störningsmoment i undervisningen och att förbudet på så sätt ska skapa ro och trygghet för både lärare och elever. Men det är ingen fråga som Lärarförbundet aktivt driver.

 – De indikationer vi har fått är att mobiltelefonerna för det mesta inte är ett problem i sig. Sedan är det ju vad det leder till och vad som händer på raster och i omklädningsrum. Men just mobiltelefoner i klassrummet har inte kommit upp som en stor fråga, säger Therese Rådström, vice ordförande i Lärarförbundet Karlstad.

Från och med i höst så gäller nya skrivningar i läroplanen där Skolverket förstärkt elevernas rätt till att använda digitala verktyg på ett sätt som främjar kunskapsutveckling. Men det betyder inte att mobilförbud i sig behöver bryta mot lagen.

 – Digitala verktyg kan vara dator, smarta telefoner men också kameror och annan teknisk utrustning. Vi skriver inte särskilt att det ska vara telefoner men man kan inte ta bort digitala verktyg helt och hållet i undervisningen, säger Christian Magnusson, Skolverket.
 
En anledning till att mobilförbud införs är bland annat att mobiltelefonerna ses som ett störningsmoment. Och Skolverket menar att det är en avvägning som skolorna själva måste göra. 

 – Vad är nyttan med det verktyg jag använder i förhållande till eventuella bekymmer det kan vara. Och ytterst är det upp till den enskilda skolan och den enskilda läraren och göra den här avvägningen. Vad tycker vi fungerar bra för oss. Det enda vi kan säga från Skolverkets sida är att vi vet och vi ser att det görs lite olika runt om i landet och det får vara olika, säger Christian Magnusson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".