EU har enats om nya utsläppskrav på bilar

2:30 min

Efter tuffa förhandlingar har EU:s lagstiftare nu enats om hårdare utsläppskrav på nya bilar fram till år 2030. Då ska utsläppen av koldioxid ha minskat med 37,5 procent.

Efter tuffa förhandlingar har EU:s lagstiftare nu enats om nya utsläppskrav på nya bilar.

Det är en fråga som har stor betydelse för både bilindustrin och miljön.

EU har nu enats om att koldioxidutsläppen från nya bilar ska minska med 15 procent till år 2025 och med 37,5 procent till år 2030 – både jämfört med nivåerna år 2021.

Det här är resultatet av en kompromiss där EU-kommissionens ursprungsförslag var lägre, men där parlamentet och vissa EU-länder, så som Sverige, ville se ännu hårdare krav.

Det har funnits många olika åsikter i frågan.

Greg Archer, på den europeiska miljöorganisationen Transport & Enivroment, säger till Ekot att det är ett viktigt beslut.

– Det är en viktig överenskommelse som nåtts. Det är inte en dålig överenskommelse, men samtidigt visar den att det är ett stort avstånd mellan vad vi behöver göra för att undvika klimatförändringar och vad våra länder är villiga att göra, säger han till Ekot.

Det skulle behövas betydligt hårdare krav på bilindustrin för att nå målen i Parisavtalet, säger han.

– Då skulle du behöva en minskning på runt 60 procent för att nå det, säger Archer till Ekot.

Samtidigt kommer det som väntat hård kritik från den europeiska bilindustrin.

Branschorganisationen Acea skriver i ett pressmeddelande att de är "allvarligt oroade" över de höga kraven.

"Att leverera en CO2-minskning med 37,5 procent kanske låter rimligt, men det är helt orealistiskt med tanke på var vi står i dag", skriver organisationen.

Kraven ska nu formellt antas av EU-ländernas ministrar och av EU-parlamentet.