Elever under en matematiklektion på Bredängsskolan   Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Barnen på bilden har inget samband med texten. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Nyanlända barn riskerar att sättas i särskola på grund av språkstörningar

0:59 min

En språkstörning kan misstas för en utvecklingsstörning, det här måste skolor och kommuner hålla ett vakande öga över när det gäller nyanlända barn, säger politiker som stöttar personer som felaktigt placerats i särskola

Idag är utredningarna inför en särskoleinskrivning mycket säkrare än förr och det är inte längre vanligt att svenska barn felplaceras i särskola, säger Stina Engström (L) som är politiker i Skellefteå och som under många år har stöttat familjer till barn som felplacerats i särskolan.

Men däremot säger hon att risken nu är stor för de barn som är nyanlända till Sverige. Då finns både problemet med det nya språket men också andra problem som barnen kan ha:

– Man kan ju komma till Sverige och ha en språkstörning med sig, då är det dubbla problem.

Olika typer av språkstörningar har tidigare varit en vanlig orsak till att även svenska barn satts i särskola fast de haft en normal begåvning. För de nyanlända barnen ökar risken eftersom föräldrarna inte heller förstår språket och inte känner till det svenska skolsystemet.
– Här vill jag höja ett varnande finger, säger Stina Engström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista