Norge mot nya elbilsrekord

3:21 min

I Norge slogs 2018 nytt rekord för elbilar, och ökningen fortsätter. I år kan varannan ny bil som köps i vårt grannland vara en ren elbil.

Christina Bu, generalsekreterare för norska elbilsföreningen, ser ljust på framtiden.

– 2019 tror jag att vi kan nå 50 procents andel för rena elbilar i Norge, säger hon till Ekot.

2018 stod de rena elbilarna för drygt 31 procent av nybilsförsäljningen i Norge. Det är överlägset rekord i Europa, och troligen i världen. Ändå vågar alltså elbilslobbyisten Christina Bu tro på ytterligare en kraftig ökning i år till uppemot hälften elbilar.

– Många norrmän är väldigt klara för att köpa elbil. Många står på väntelista. Faktiskt är det över 30 000 norrmän som står på väntelista för nya elbilar som kommer.

Sverige ligger långt efter Norge vad gäller elbilar. Branschorganisationen Bil Swedens prognos för 2019 talar om drygt 4 procents marknadsandel för bilar som drivs enbart med batteri.

Experter som Ekot har haft kontakt med uppger att det inte alls är omöjligt att varannan ny bil här i Norge i år blir en elbil. Erik Figenbaum på Transportøkonomisk institutt pekar dock på bristande tillgång på vissa elbilsmodeller som en osäkerhetsfaktor. Det håller Christina Bu med om.

– Det som är utmaning just nu är tillgång på bilar, inte minst de lite större bilarna med plats för familjen och bra räckvidd.

Norska Stortinget har satt som mål att alla nya bilar år 2025 vara så kallade nollutsläppsbilar, i praktiken el- eller vätgasbilar. Experter på Transportøkonomisk institutt sa i en rapport i fjol sa att målet inte kommer nås, men Christina Bu ser det som fullt möjligt.

– Vi måste från 30 procent till 100 procent för personbilar på lite under sex år, men jag menar att det absolut är realistiskt!

Omställningen av bilparken i Norge skyndas på genom kraftfulla ekonomiska styrmedel sedan flera år. Elbilen undantas idag från bland annat moms och så kallad engångsavgift, vilket kan göra det billigare för en norrman att äga en batteribil än en motsvarande bil med förbränningsmotor. Därtill kommer andra förmåner för elbilsägare vad gäller till exempel parkering och möjlighet att köra i kollektivtrafikfält på stora vägar.

Oslo är världens klart elbilstätaste huvudstad, vilket har bidragit till att Oslo är utsedd till 2019 års miljöhuvudstad i Europa.

Det finns en debatt om att elbilar ofta ger stora klimatutsläpp vid tillverkningen, framför allt av batterier. Ändå är den globala försäljningen av batteribilar på väg uppåt.

I Kina nådde försäljningen 2018 för första gången över miljonstrecket när man räknar ihop elbilar, laddhybrider och vätgasbilar. I år kan den försäljningen stiga till 1,6 miljoner bilar, enligt branschorganisationen CAAM.