Tips kring skrivande handlar allt mer om självförverkligande

2:15 min

Från att beskriva hur samhället kan förändras med hjälp av skrivande har skrivhandböcker och läromedel nu blivit mer individualistiska. Det visar ny avhandling.

På 80-talet beskrevs skönlitterärt skrivande ofta som ett sätt att påverka samhället i skrivhandböcker och läromedel.

Men allt eftersom har böckerna snarare utvecklats till att beskriva skrivande som ett sätt att uppnå personlig framgång eller att förändra sig själv, det visar en ny avhandling från Umeå universitet.

Litteraturvetaren Sofia Pulls har djupdykt i de förändrade handböckerna.

– Idéerna om hur man lär sig skriva är inga fasta regler. Det är normer, saker vi har hittat på och det förändrar sig. Då måste man vara lite noga med vad man tror skrivande är helt enkelt, säger doktorand Sofia Pulls. 

I avhandlingen "Skrivande och blivande" har Sofia Pulls analyserat ett trettiotal läromedel och handböcker för skönlitterärt skrivande i Sverige, från slutet av 70-talet och fram till idag.

Något som hon upptäckt är att viljan att förändra med sitt skrivande dyker upp handböckerna under alla år, men att föreställningarna om vad som ska förändras tydligt skiftat över tid.

– I böckerna på 80-talet syftar skrivandet till att man ska delta eller förändra samhället på något sätt. På 90-talet börjar det mer och mer handla om att man ska påverka litteraturen. Det är språket i sig som man ska vara intresserad av, säger Sofia Pulls och fortsätter:

– På 2000-talet kommer det handla om att man ska förbättra sitt eget mående, att skrivandet ska göra att man mår bra. Det kommer också att handla om att man kan lyckas genom att exempelvis skriva en bästsäljare.

Varför är det viktigt att titta på det här?

– Det är väldigt viktigt att vara uppmärksam på hur man pratar om de här sakerna. En annan sak som händer i läromedlen är att det skönlitterära skrivandet nästan försvinner helt. Om man inte längre får öva sig i att skriva berättande och skönlitterärt i gymnasieskola så ändrar det någonting kring vad vi lär oss och vad vi tänker att skrivande är, säger Sofia Pulls.