RECENSION - MUSIKAL

Hugh och Nancys många världar - ordrik och musikfattig

2:08 min

RECENSION. En helt ny svensk musikal med Helen Sjöholm i huvudrollen och skriven och regisserad av Lars Rudolfsson! Ja, det är vad man får vara med om man går till Elverket på Dramaten i Stockholm.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Hugh och Nancys många världar.
Manus: Lars Rudolfsson, fritt efter en bok av Peter Byrne.
Regi: Lars Rudolfsson
Musik: Mats Gustafsson och Per-Åke Holmlander
Medverkande: Helen Sjöholm, Vanna Rosenberg, Magnus Roosmann
m fl.
Scen: Elverket, Dramaten, Stockholm

Hugh och Nancys många världar, som musikalen heter, handlar om en av de stora - och missförstådda - tänkarna inom kvantfysiken.

Alltså tanken om parallella universum, teorin om många världar och att saker kan existera på flera platser samtidigt.

Hugh Everett var en av kvantfysikpionjärerna på 50-talet och framåt i USA.

Men hemma hos den disträe professorn går hans fru Nancy och vill något annat för henne, för honom och deras två barn. Bara inte den ojämlika värld hon lever i.

Och plötsligt finns där en kopia av henne själv, och hennes familj. Låtsaskompis - eller en parallell Nancy i en likadan värld. Det är Helen Sjöholm och Vanna Rosenberg.

Intressanta tankar, men oförlöst som dramatik. Här staplas ord på ord på ord på ord och alltför lite gestaltas, och, för att vara en musikal, alltför lite sjungs.

Det är snyggt utfört men laddning saknas. Det mesta bara konstateras och lite lockar framåt. Tyvärr.