Ny rapport

OECD: Segregation stort problem i svensk skola

2:14 min

Den svenska skolan har stora problem med likvärdighet och ökande segregation. Det konstaterar den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD i sin rapport idag.

– Det som är speciellt med Sverige är att skillnaden mellan olika skolor är väldigt stor, så grupperna är mycket mindre blandade än i till exempel Norge och Finland, säger Jon Pareliussen, OECD-ekonom som idag presenterade sin analys över tillståndet i den svenska skolan. 

Skillnader i resultat mellan olika skolor har ökat kraftigt i Sverige under senare år och hur bra det går för en elev hänger i allt högre grad på vilka föräldrar den har.

När OECD presenterade sin rapport idag var man inte nådig mot skolreformerna på 90-talet, när den svenska skolan kommunaliserades och friskolorna infördes samtidigt som statens kontroll minskade.

– Det fria skolvalet förstärkte effekten av ökande klyftor i övriga samhället i stället för att minska dem, säger Jon Pareliussen till Ekot. 

För att minska segregationen och höja resultaten i svenska skolan föreslår OECD bland annat att man stärker den statliga styrningen av skolan och att läraryrket blir mer attraktivt.

Utbildningsminister Anna Ekström säger att flera av delförslagen i rapporten finns med i januariöverenskommelsen.

– Den visar tydligt att vi är på rätt väg i Sverige när det gäller de skolreformer som vi jobbar med. Men den visar också att vi behöver göra mer, framför allt när det gäller likvärdigheten, säger Anna Ekström.

Ett konkret förslag från OECD för att minska segregationen är att införa lottning som urval till populära skolor.
Just det föreslog också Skolkommissionen härom året.

Utbildningsminister Anna Ekström kommer ändå inte gå vidare med det

– Det finns ett väldigt stort motstånd mot lottning i svenska riksdagen men det finns många andra sätt som man kan arbete med urvalsregler och den utredning som sitter kommer att ha ett bra analysmaterial med den här rapporten, säger Anna Ekström.