Efter Saabs konkurs

Tufft för statligt reservdelsbolag

2:24 min

Det statliga reservdelsbolaget Orio går knackigt. I fjol blev det förlust, företaget varslade i början av året ännu mer personal och värdet på bolaget har rasat de senaste åren.

Staten riskerar att förlora närmare två miljarder kronor på Saab Automobiles konkurs, enligt Ekots kartläggning.

En av anledningarna är att det numera statliga reservdelsbolaget Orio har tappat i värde och att företaget har haft problem de senaste åren.

– Vi har varit i en stor omställningsfas och man ska veta att när det gäller vår reservdelsverksamhet så utsätts den för allt mer konkurrens, säger vd:n Jonas Tegström till Ekot.

Orio säljer reservdelar till Saab-bilar och företaget ägs av staten.

Det var efter att Saab gick i konkurs som staten betalade tillbaka företagets lån på över två miljarder kronor till Europeiska investeringsbanken och för att täcka de kostnaderna fick staten bland annat ta över reservdelsbolaget.

Sedan dess har företaget gått från att göra vinst till att det blev förlust tre av de senaste fyra åren, i fjol med 40 miljoner.

Värdet på bolaget har också minskat kraftigt, enligt Riksgäldens årsredovisning.

Företaget har dessutom närmare halverat personalstyrkan de senaste fem åren till nu drygt 200 anställda.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) säger att bolaget har utmaningar, men att det i grunden är lönsamt genom försäljningen av reservdelar till Saab-bilar.

– I dag är det reservdelarna som dominerar och i framtiden satsar bolaget på att logistikaffären gradvis kommer att överta den rollen. Med tanke på vad det är för verksamhet kommer ju efterfrågan på reservdelar att avta allteftersom vi har allt färre Saab-bilar ute i trafik, säger näringsminister socialdemokraten Ibrahim Baylan till Ekot.

Eftersom värdet på Orio har minskat riskerar staten också att förlora allt mer pengar på att man betalade tillbaka lånet.

Ibrahim Baylan säger att regeringen jobbar för att minimera skadan för skattebetalarna.

– Vi gör naturligtvis vårt bästa för se till att kunna ställa om den här affären så att skadan för skattebetalarna ska minimeras. Vi jobbar på tillsammans med styrelse och vd för att se till att kunna förändra verksamheten, säger Baylan till Ekot.

Nu satsar Orio mer på att bli ett logistikföretag – att ha lager åt kunder och distribuera deras produkter.

Trots utmaningarna ser vd:n Jonas Tegström ändå ljust på framtiden.

– Om man tittar på hur lönsamhetsutvecklingen ser ut de kommande åren, så ser den väsentligt mycket mer positiv ut än de senaste två åren. Vi räknar med ett överskott i verksamheten redan i år, säger han.

Han säger att företagets förändringar börjar ge resultat.

– Vi har genomgått en ganska stor förändring de senaste åren och vi börjar se ett bra resultat av det på flera områden.