Den sista milen – leverans till dörren

Här kan du läsa hela programmet. Lyssna på programmet här.

I år förväntas vi svenskar handla för 88 miljarder kronor på nätet. Och det blir allt vanligare att paketen levereras hela vägen hem till dörren. Men vem är det egentligen som betalar för den fria frakten? Och hur ser villkoren ut för personen som räcker över paketet till dig?

Yurii

Jag är på väg hem till Yurii, en av alla de personer som jobbat med att köra hem varor och matkassar till folk i Stockholm.

Han kommer från en liten stad i östra Ukraina, några mil från Ryska gränsen, nära Luhansk, i ett område där strider pågår.   
När han kom till Sverige 2015 med sin fru och lilla son sökte han asyl, men också jobb. Han fick tillsammans med några vänner ett jobb på ett nystartat åkeri.

– För oss var det viktigast bara att göra sitt jobb bra och få arbetstillstånd. Det var viktigast för oss och vi tänkte att det blir möjligt, säger Yurii.

Yuriis fru Liliia berättar om tiden när han körde hemleveranser.

– När jag ringde till honom, han var på jobbet och ofta klagade "vi har ingen tid att leverera på rätt sätt, vår leverans", och "det stämmer inte i tid för att leverera bra." Han sov jättedåligt på natten, och det var inte så bra, säger Liliia.

Det blir allt vanligare att beställa hem paket och matkassar till dörren.                          
Men vad är det för företag som sköter leveranserna och hur ser egentligen arbetsvillkoren ut för förarna, som kör det som logistikbranschen kallas för ”sista milen”.  I Kaliber idag kan vi berätta om hur trafiksäkerhet och arbetsvillkor bortprioriteras för att snabbt leverera varor hem till dörren.

"Din leverans är snart framme"

I framförallt Stockholm, Göteborg och Malmö är det idag möjligt att beställa något på morgonen och sedan få det hemlevererat till dörren på kvällen. Och flera e-handlare lockar med fri frakt.

Jag testar att beställa ett paket med bomullspinnar av företaget Apotea. Apoteket på nätet har vuxit snabbt de senaste åren. De har flera utmärkelser som kundernas favoriter och var under 2018 det företag som vi svenskar beställde flest varor ifrån på nätet.  
Och här är frakten fri oavsett hur mycket eller lite du beställer för.

Jag vill veta mer om hur logistiken bakom det här ser ut.

(Tågutrop): Nästa Morgongåva, vid avstigning se upp för avståndet mellan tåg och plattform.

Morgongåva i Uppland har blivit ett nav för e-handeln i Sverige. Här har flera stora e-handelsföretag sina lager. Här packas och skickas paketen.

– Här skickar vi ut ut mellan 30-34.000 paket om dagen. Ungefär 150.000 artiklar, säger Marika Alriksson.

Hon är chef för affärsutveckling på Apotea, och visar mig runt.

Vi kliver ut på en avsatts och tittar ut över den enorma lagerhallen som är stor som sex fotbollsplaner.

Vi går ut på bryggan.

Oj jag får svindel!

Lastpallar med produkter står uppställda i ett rutmönster och i gångarna däremellan går personal med vagnar och plockar ihop kundernas beställningar. Det ser nästan ut som ett datorspel.

– Vi har ju lite olika bråttom. Vi har upp till 20 deadlines, alltså lastbilar, som lämnar här för att hinna iväg till kunderna vid olika tidpunkter under dagen, säger Marika Alriksson.

Företaget som ska leverera mitt paket hämtar här tre gånger om dagen och kör sedan varorna till sin godsterminal där det packas om i budbilarna.

Hemma igen får jag ett sms: ”Din leverans är snart framme.”

Ofta är det så att själva fraktföretaget som ansvarar för leveransen inte har några egna anställda utan de anlitar i sin tur underåkerier, eller hyr in förarna från ett bemanningsföretag.

Bilen som kommer med mina bomullspinnar ägs av ett företag som vi ska få anledning att titta närmare på.

Men först vill jag veta hur frakten kan vara fri. Hur får företaget ihop ekvationen när paketet som är värt 12 kronor levereras hem till mig gratis?

Hos Apotea

Jag bestämmer möte med Apoteas vd Pär Svärdson på huvudkontoret inne i Stockholm. 

Vi sätter oss på Pär Svärdssons kontor, och han säger att frakten är viktig för deras framgång.

– Ja jag tror att om inte 99 så 90 procent av anledningen till varför det har gått bra för Apotea är för att vi har jobbat superhårt med leveranserna, säger Pär Svärdsson.

Jag ska visa dig en sak här, jag har testat att beställa från er...det här är ett paket...

Pär Svärdsson öppnar lådan och plockar fram förpackningen med bomullspinnarna.

Det kostade 12 kr, de fick jag hemkörda till dörren och levererade av en person. Vad betalade ni för att skicka de här?

– Ja, mer än 12 kronor, nämen så här, det är klart att någon betalar ju frakten och det är i det här fallet är det ju självklart Apotea som betalar frakten, säger Pär Svärdsson.

Hur går det ihop undrar jag?

– Nästa gång så beställer de inte bara ett paket utan då beställer de 10 paket eller 20 paket av olika saker, och då blir det en fungerande affär för oss, säger Pär Svärdsson.

Företaget betalar alltså för frakten som en del av sin marknadsföring. Han säger att de tar ett stort ansvar, bland annat genom att ställa miljökrav på sina underleverantörer.

Men när det kommer till arbetsvillkoren och trafiksäkerheten, hur långt har man kommit då?

Sociala krav då, att förarna som levererar har sjysta villkor är det viktigt för er?

– Det är absolut viktigt för oss och jag tror att vi kan absolut göra mer. Men vi har gjort en del kontroller och vi har skrivit in i våra avtal med våra leverantörer, men däremot skulle vi absolut kunna kontrollera mer och jobba ännu mer för att se till att det inte är dåligt någonstans. Men det är många i kedjan så det kan ibland vara svårt, säger Pär Svärdsson.

Jag var nyfiken på arbetsvillkoren på det här företaget som körde ut det här. Hur tror du att det var?

– Jag hoppas att det var bra men däremot så är jag inte säker på hur det är, säger Pär Svärdsson.

Leverans till dörren

Under en månads tid beställer jag allt som jag och min familj behöver med hemleverans till dörren. Det handlar om mat, kläder, hygienartiklar, elektronik och till och med vin.

Totalt blir det 16 leveranser. Det är bekvämt men en sak som slår mig är att det blir väldigt mycket skräp, kartonger och förpackningar.

Jag försöker prata med chaufförerna. De är ofta stressade. En del av dem har 60-70 leveranser per kväll och ofta bara några minuter på sig per leverans.

De flesta är inte anställda direkt av det företag som ansvarar för leveranserna av paketet utan av en åkare eller ett bemanningsföretag.
Flera är anställda på åkerier som betalar lön under kollektivavtalsnivån.

De flesta kan inte prata svenska.

Yrkesmässig trafik får endast bedrivas av den som har trafiktillstånd. Två av bilarna som kommer med varor är inte registrerade på rätt sätt.

De 16 förarna är anställda av 10 olika företag. Fem av företagen utreds eller har anmälts till arbetsmiljöverket det senaste året.

Två gånger beställer jag vin till dörren, men bara en av leverantörerna gör en ID-kontroll. Vilket lagen kräver oavsett min ålder.

När det gäller paketet med bomullspinnar då?

Föraren som levererade paketet hos mig säger att han är asylsökande och arbetar för ett företag som heter Homefleet.

Under förra året lämnades fem stämningsansökningar in i tingsrätten riktat mot det företaget. Det gäller utebliven utbetalning av semesterersättning på lönen. De fem som stämde Homefleet kom alla från Ukraina. En av dem var Yurii.

"Sommardäck på vintern"

Jag träffar Yurii utanför hans nya arbetsplats. Han är med och renoverar en lägenhet i centrala Stockholm.

Han berättar att han och några andra förare från Ukraina var bland de första som jobbade för företaget. De arbetade hårt, ibland mer än 250 timmar på en månad, och till en början kändes allt bra. Men allt fler saker får Yurii att reagera.

– Ofta det fanns sommardäck på bilar som vi använder i vinter. Vi frågade att byta men ofta vi fick inget svar, det spelar ingen roll du måste åka och leverera och många bilar var i jätte jätte dåligt skick, säger Yurii.

Han försöker prata svenska men jag har en tolk med och han växlar ofta över till ryska.

– Ingen svensk skulle gå med på att jobba under de här villkoren, men vi var desperata. Många av förare vet inte om regler, om lagar, och för oss det var viktigast bara att göra sitt jobb bra och få arbetstillstånd, säger Yurii.

Ett sätt att få stanna i Sverige om man inte får asyl är att få ett anställningserbjudande från ett företag och då kunna få arbetstillstånd. Men det är förknippat med flera olika regler, bland annat måste man ha jobbat hos samma arbetsgivare i fyra månader, och under den tiden haft löner och villkor i nivå med kollektivavtal.

– Men ingen av dem fick något arbetstillstånd, de blev lurade, säger Yurii.

Asylsökande stämmer företaget

Migrationsverket har fått 19 ansökningar med anställningserbjudanden från Homefleet. 4 har fått ja och 15 har fått avslag. Det är olika skäl som ligger bakom avslagen, men i flera fall pekar migrationsverket på att de inte har omfattats av försäkringar tillräckligt länge eller att lönen ligger under kollektivavtalsnivå.

En av Yuriis kollegor Ivan, fick avslag på sin asylansökan under sommaren 2017. Men fortsatte ändå att jobba kvar, trots att han saknade uppehållstillstånd. I slutet av november 2017 blir han stoppad av polisen med en lastbil full av matleveranser. Han tas genast om hand av gränspolisen och sätts i förvar.

Bara några veckor efter det arbetar även Yurii sin sista dag på Homefleet.

– Mitt barn mår jätte, jätte dåligt, han har vattenkoppor. Han har jättehög feber och ambulans kommer två gånger till oss och jag måste bli med honom, säger Yurii.

Yurii säger att både arbetsledare och vd ringer upp och säger att "du måste komma till jobbet." Om han inte gör det så behöver han inte komma tillbaka överhuvudtaget.

Efter att förarna slutat får det inte ut sin semesterersättning. De är inte med i något fack, utan vänder sig istället till en jurist, och det är då de stämmer företaget för att få sin semesterersättning.

Efter att stämningsansökningarna lämnats in betalas efter hand semesterlönerna ut. Alla utom Ivan drar tillbaka sina stämningar eller når förlikning.

Företagets vd skriver i svar till domstolen att Ivan ljög om att han hade arbetstillstånd. Ivan å sin sida hävdar att företagets vd visste att han inte hade det.

Domstolen konstaterar att företaget gjort sig skyldig till brott mot semesterlagen för att man har betalat ut semesterersättningen för sent. Domstolen konstaterar också att det är arbetsgivarens skyldighet att veta att den som arbetar för dem har uppehållstillstånd.

Jag frågar Yurii hur det kommer sig att han vågade stämma en arbetsgivare i Sverige.

– Det har ju varit krig i Ukraina och vi hamnade faktiskt under  skottlossning. Och vi var nära att dö då hela familjen och sedan dess har jag slutat vara rädd. Jag har sett min granne dö, jag har sett bomber falla, så jag har slutat att vara rädd, säger Yurii.

Jag ringer flera av de andra före detta anställda och får samma historia berättad om att företaget inte följer lagar och regler och att de har tvingats köra med sommardäck på vintern.

Homefleet

Jag beger mig till ett kontor vid Kungsträdgården i Stockholm. Där ska jag träffa Homefleets vd och grundare Sebastian Brodin.

Sebastian Brodin registrerade företaget 2016 efter att han bott i London ett tag och sett hur hemleveransmarknaden fungerade där.

– När jag tittade på marknaden när jag flyttade hem till Sverige, så såg jag att marknaden hade precis börjat i Sverige med hemleverans av mat. Och då såg jag då att man kunde göra ett specialiserat åkeri kring det då som kunde hjälpa alla företagen som har behov av kvällsleveranser, säger Sebastian Brodin.

Det snabbt växande företaget finns idag i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mälardalen och Uppsala.

Jag frågar honom om uppgiften att de skulle ha kört med sommardäck på bilarna under den period Yurii var anställd.

– Det stämmer ju inte alls. Det stämmer inte alls. Varför? Då skulle inte ens våra försäkringar gälla, om vi krockade. Så det stämmer inte, säger Sebastian Brodin.

Även Yuriis uppgifter om att han fick sluta tillbakavisas av Sebastian Brodin. Han säger också att det faktum att Homefleet inte betalade ut semesterersättningen till tidigare anställda handlar om att de har haft olika uppfattningar om när anställningarna upphört. Påståendet att han skulle utnyttja asylsökanden, vänder han sig också emot:

– Nej absolut inte. Varför skulle vi göra det? säger Sebastian Brodin.

En förare uppger att han fick sparken när han var hemma med ett allvarligt sjukt barn. Han fick välja mellan att komma till jobbet eller aldrig mer komma tillbaka?

– Nej jag, alltså, vi jobbar inte så, vi skulle aldrig ge någon sparken för att de inte kommer till jobbet, säger Sebastian Brodin.

Sebastian Brodin säger att han snarare försökt hjälpa de tidigare anställda. Men det är inte bara tvister med tidigare anställda som har väckt mitt intresse för företaget.
Homefleet äger nämligen 81 fordon. Och av dem är 23 lastbilar och lätta lastbilar inte registrerade för godstrafik när jag kontrollerar det.

Hur många fordon har ni registrerade för godstrafik?

– Nu så tror jag att det är en 80-90, något sånt där, säger Sebastian Brodin.

Jag tittar på det här med vilka bilar som är registrerade för godstrafik hos er och då såg jag att nästan var tredje bil inte är registrerad, varför?

– Nej, vi registrerar ju eftersom, vi registrerar ju på de bilarna som körs varje dag. Man går ju in på Transportstyrelsen och registrerar på de bilar som vi använder, säger Sebastian Brodin.

Registrera ni de varje dag?

– Ja inte alla bilar, vissa bilar kör vi ju varje dag. Så det beror på vilka bilar som är på verkstaden eller inte. Vi loggar in på Transportstyrelsen och så registrerar vi de bilarna som vi använder den dagen, säger Sebastian Brodin.

Vad tjänar ni på att inte har de registrerade?

– Det blir billigare försäkring om man inte har registrerat när man inte använder den. Så det är därför, säger Sebastian Brodin.

Problemet är bara att lastbilarna inte står stilla.

22 av de bilar som inte var registrerade har ändå används ganska mycket till exempel den här. Jag kollade den ett par gånger i mars och då var den flera gånger….den är inte registrerad för godstrafik.

– Jag vet inte vilken bil det är men antagligen har du varit något med bilen då, säger Sebastian Brodin.

Men under samma period så har den passerat en vägtull, 2060 kronor har ni betalat i vägskatt för den.

– Vi har ju verkstad både i Upplands Väsby och Jordbro så jag kan inte svara på vad som har gjorts med den bilen. Varför den har…jag kan inte svara på det nu. Men vi kör ju så klart inte med någon bil som inte har tillstånd för godstrafik, säger Sebastian Brodin.

Det är 22 stycken som är ute och åker som inte har tillstånd för godstrafik...

– Då måste jag få en lista på det, då är det ju bara en miss i registreringen, säger Sebastian Brodin.

Men enligt trängselskattskamerorna är det inte bara felregistrerade bilar som är ute och rör på sig. Även två bilar som har körförbud.

Den här bilen då, den har haft körförbud...

– Det är en av de som står på...får jag se? säger Sebastian Brodin.

Den har haft körförbud sedan 28 november men den har ändå totalt 2088 kr har ni betalat i vägskatt. I fyra månader har den varit ute och rullat fast ni har körförbud på den…

– Det låter jättekonstigt…säger Sebastian Brodin.

Men är det inte viktigt att ni har koll på de där grejerna?

– Absolut, och det är någonting som...jag har inte sett den där förut. Jag visste inte om det. Det får vi absolut rätta till i sådana fall, säger Sebastian Brodin.

Sebastian Brodin säger att bilarna måste har blivit stoppade i någon kontroll och att det kan vara chaufförerna som har gjort fel genom att inte rapportera till honom att något är fel på bilen.

– Jag ser att det där kanske har slunkit mellan stolarna, just den delen. Såklart att vi inte kör med någon bil som har körförbud, då gäller inga försäkringar eller någonting. Så det vore dumt av oss att göra det, säger Sebastian Brodin.

Det finns ytterligare en bil med körförbud som är ute och rullar på vägarna enligt Transportstyrelsen...

– Den där känner jag inte till faktiskt, det får vi kolla upp, i sådana fall, säger Sebastian Brodin.

När det gäller lätta lastbilar och skåpbilar som kör yrkestrafik så räcker det att förarna har B-körkort. Men eftersom det handlar om yrkestrafik är det förknippat med flera regler om bland annat lastning och arbetstider för att det ska vara trafiksäkert. Det senaste året har flera av företagets bilar fastnat i myndighetskontroller. Det handlar om förare som har skadat sig vid lastning och förare som uppvisat brist på kunskaper om säkring av last och hur man har fyllt i tidsboken.

Jag säger till Sebastian Brodin, vd för Homefleet, att om man tittar på alla de här sakerna sammantaget kan man få intrycket att många av deras chaufförer saknar de rätta kunskaperna för att jobba i den här branschen.

– Ja om man tittar på de här specifika fallen kanske men om man tittar då på hur många det är, så finns det ju alltid folk som kanske, alltså, som säger att de har förstått när man har utbildat dem men som kanske inte har förstått, säger Sebastian Brodin.

Men kan du förstå att alla de här sakerna sammantaget kan få en att tänka att ert företag är ett företag som skiter lite i reglerna?

– Nej det förstår jag faktiskt inte, vi följer ju reglerna, säger Sebastian Brodin.

Men gång på gång så har jag kunnat visa att ni inte följer reglerna på olika punkter.

– Ja men det är vissa saker som…Vi följer reglerna, det finns det ingen ens...det gör vi. Och är det någonting som är fel så rättar vi ju till det. Det har jag ju sagt hela tiden. Om det är så. Men tar man bara fram det som är dåligt såklart att det kan se dåligt ut just på de här sakerna, men sen tar man fram det som är bra, så ja...säger Sebastian Brodin.

– Jag får ta den här eller? säger Sebastian Brodin.

Jag ger Sebastian Brodin listan på alla lastbilar som inte är registrerade.

"Låter ju inte som om de skulle hålla på med transporter"

Tillbaka på kontoret hos Apoteas vd Pär Svärdsson.

Jag berättar om de olika ärendena som Homefleet är eller har varit inblandade i. Jag berättar också att ett stort antal bilar har kört för företaget utan att vara rätt registrerade och att ett par bilar till och med haft körförbud.
Det här var det företag som levererade deras bomullspinnar till mig.

– Jag tänker att det där företaget låter ju inte som om de skulle hålla på med transporter, säger Pär Svärdsson.

Fast nu gör de ju det, och era transporter.

– Ja, och det jag tänker då är att jag ska ringa till de här som vi köper transporterna av och säga att den typen av underleverantörer bör ni inte ha, säger Pär Svärdsson.

Ställer ni inte det kravet idag på era leveransföretag?

– Jo, säger Pär Svärdsson.

Så hur kan det vara så här ändå då?

– Ja, alltså det vet inte jag. Men däremot så kan jag ju säga såhär att jag tycker inte att det är okej. Och jag tycker inte att vi ska ha det så och då är det ju så att då behöver jag ju ringa till de här som vi har köpt transporter av och säga att i vårt avtal står det att alla era underleverantörer som ni anlitar och deras eventuella underleverantörer ska ha alla avtal på plats. De ska ha alla tillstånd som de behöver. Och det är en försäkran de har gjort emot oss. Så därför får jag ju gå tillbaks till dem, säger Pär Svärdsson.

Men om ni inte kontrollerar det här – är det jag som kund som ska göra det här då?

– Alltså vi har ju absolut kontroller av det här men det här har vi ju inte upptäckt och jag vet inte om det är så att de inte har varit hos oss, att vi inte har haft direktkontakt med dem, eller vi har inte stött på dem, det vet inte jag. För det här fallet är helt nytt för mig, jag har inte hört om det innan. Så att jag får ju kolla det och titta på det. Men jag tycker inte att det är okej att köra med potentiellt farliga bilar eller dåliga villkor, säger Pär Svärdsson.

"Inget nytt för oss"

Apotea har köpt en leveranstjänst av företaget Airmee, som i sin tur har använt Homefleet som underleverantör för att leverera bomullspinnarna till mig.

Hej jag heter Maria Ridderstedt och kommer från Sveriges Radio jag ska träffa en Julian Lee, vd för företaget Airmee.

Julian Lee säger att de ställer krav på sina underleverantörer både när det gäller trafiksäkerhet och att de ska betala förarna marknadsmässiga löner.
Jag går igenom dokumentationen om Homefleet som är en av deras största underleverantörer.

Julian Lee säger då att han har fått liknande uppgifter berättat för sig om förarna.

– Det första jag kan säga är att här är inget nytt för oss. Jag känner inte till alla, men jag känner till ett par saker av det du säger. Och även fler saker som har skett, som du inte hittat. Vi har pratat med förarna också för att ta reda på vad som verkligen har hänt. Till exempel att semesterlöner inte är betalda, att man har använt sommardäck på vintern, folk har inte haft tillstånd. Vi har varnat skriftligt och muntligt, varnat Homefleetgroup för det här, säger Julian Lee.

Men varför har ni fortsatt att använda dem då?

– Jag kan inte gå in på det eftersom det är...på grund av juridiska skäl, men det är ju något vi…Vi vill ju inte använda åkerier som jobbar under de här villkoren. Vi har redan tagit kontakt med Transportstyrelsen kring det här sedan flera månader tillbaka. Så det är en pågående process, säger Julian Lee.

Hur ska jag som konsument veta att det som jag beställer levereras på ett schysst sätt?

– Jag tror det är svårt, eller konsumenterna kan inte ha koll på det, och ska inte koll på det. Det är ju vi som beställare som ska ha koll på det. Det är katastrofalt och det är inte acceptabelt, säger Julian Lee.

Men Homefleet har inte bara avtal med Airmee. De har avtal med flera stora företag som de levererar paket och matvaror åt. Även leveransföretaget Budbee använder sig av Homefleet vid ett tillfälle när de skulle leverera paket till min dörr.

"Se hur vi kan fortsätta"

Företaget Budbees vd och grundare Fredrik Hamilton visar runt på kontoret i de ljusa lokalerna på Kungsholmen i Stockholm. Han blir överraskad när jag visar dokumenten som jag har med och säger sig inte känna till att deras underleverantör stämts i domstol eller att det varit några problem. Han säger att de bilar som har kört för dem har haft tillstånd för godstrafik eftersom de kontrollerar även underleverantörers bilar varje dag.

– Vi kommer att göra en samlad bedömning av allt det här, för det är ny information för oss. Men det är klart att, jag menar, alla som vi arbetar med vill vi ska följa lagar och normer och det här verkar ju inte riktigt alltid ha följts, så det behöver vi ta internt och sedan behöver vi ta en diskussion då med bolaget ifråga för att se hur vi kan fortsätta det, säger Fredrik Hamilton.

Ett par dagar senare kommer ett mail från Budbee. De säger att de har vidtagit åtgärder, att Budbee kommer att göra fler stickprovskontroller av förare och att de nu kräver kopia av körkort och arbetstillstånd, även av underåkeriernas förare.

Efter intervjun med Homefleets vd Sebastian Brodin sa vi att vi skulle höras av om en vecka. Men jag har redan kontrollerat att direkt efter intervjun gick han in på Transportstyrelsens hemsida och registrerade 23 fordon för godstrafik. 

På telefon säger Sebastian Brodin att han nu registrerat alla bilar för godstrafik för att det inte ska kunna bli något missförstånd om något fordon är på verkstaden.

Jag har kontrollerat när fordonen senast var registrerade och kan då se att de flesta inte har varit det på flera år. Sammanlagt har Homefleet betalat nästan 200 000 kr i vägskatter för fordon som inte används.

När jag frågar Sebastian Brodin om att fordonen används i stor utsträckning säger han att fordonen hyrts ut till företag som inte kör godstrafik under den tiden. 
Han skickar senare ett mail om att Homefleet har infört nya rutiner och kommer att höja lönerna för sina förare. Han kommenterar kritiken från Apotea, Airmee och Budbee som kommit fram efter våran granskning med att säga att våra uppgifter inte stämmer och att bilarna som de använder i godstrafik har trafiktillstånd.

Hemma hos Yurii 

Jag åker och hem till Yuriii i en andrahandslägenhet i en Stockholmsförort. Hans fru Liliia står och steker pannkakor i köket.

– Dima gillar pannkakor jättemycket och jag lagar pannkakor för honom nästan varje dag, säger Liliia.

Liliia jobbar som städerska på ett hotell och det är tack vare hennes arbetstillstånd som familjen nu kan bo och jobba i Sverige.

Dima som nu hunnit fylla 7 år visar runt bland sina leksaker.

Yurii har jobbat på två olika företag som hållit på med hemleveranser. Och båda företagen upplevde han, utnyttjade asylsökanden och människor med en svag förankring på svensk arbetsmarknad.

– Många utnyttjar det här eftersom de vet att folk vill ha de här dokumenten och de har ingenstans att ta vägen och inget att återvända till och därför försätter man folk i i svåra och obekväma förhållanden. Många av de som kommer hit i jakten på ett nytt liv betalar ett högt pris för sin hälsa. Men det här är ju folk rädda att prata om, säger Yurii.

Efter Kalibers granskning ser nu Apotea över vilka krav de ställer på sina underleverantörer och deras underleverantörer.