Artificiell intelligens

Tullens smarta kameror på Öresundsbron är inte igång

2:23 min

Tullverkets smarta kameror på Öresundsbron kan läsa registreringsskyltar, men används inte. Datainspektionen anser att de riskerar att kränka integriteten.

Kamerorna med ANPR-teknik ska förvarna tullarna om att kända smuggelbilar är på väg. Förutom på Öresundsbron finns de även i hamnen i Helsingborg och i Värtahamnen i Stockholm.

Idag måste tullarna själva ha koll på registreringsnumren på misstänkta smuggelbilar. De måste reagera snabbt om någon av dem dyker upp i tullfiltret. Det kan vara mycket svårt.

– Där kan finnas underrättelseinformation på ett fordon som har åkt ut, som kanske är borta två-tre månader. Där är det omöjligt för den enskilde tjänstemannen att komma ihåg alla de här registreringsnumren, säger Håkan Hansson, biträdande chef för gränsskyddsenheten på Tullverkets Region Syd.

Varje dygn kör drygt 10 200 fordon in i Sverige via Öresundsbron. Tullverket vill att bilderna på dem ska analyseras i en central dataserver. I framtiden vill man också kunna spara bilder.

Men Datainspektionen anser att det skulle öka risken för kartläggning och för att bilderna används på ett sätt som inte var tänkt från början.

– Det är jättemånga människor som kommer att bli filmade. Då vill man använda sig av den teknik som är mest integritetsvänlig, säger Linda Olander, jurist på Datainspektionen.

Datainspektionen tycker att bildanalysen ska göras i varje enskild kamera istället. Tullverket har överklagat beslutet.

Tills Förvaltningsrätten har avgjort frågan är det oklart när kamerorna kan börja användas.