Rekryteringsproblem

Stor brist på lotsar inom svensk sjöfart

1:58 min

Inom de närmaste fyra åren väntas var fjärde lots gå i pension. Något som väntas göra lotsbristen inom svensk sjöfart ännu mer akut.

– Vi har jobbat intensivt med att rekrytera lotsar under en längre tid. Det är inte fullt överallt, men vi ser också på grund av pensionsavgångar så ser vi att vi behöver hela tiden fylla på med kompetens av lotsar, säger Kristina Öhman, HR-direktör på Sjöfartsverket.

Lotsarna styr större fartyg genom svåra passager vid kuster och manövrerar fartyg till och från hamn. Det finns 210 lotsar i Sverige, och minst 50 av dem går i pension inom fyra år. Lotsarna utbildas och anställs av Sjöfartsverket, som har monopol på verksamheten.

Lotsyrket innebär oregelbundna arbetstider, ofta med sena kvällar och tidiga mornar. Arbetsmiljön kan vara riskfylld, jobbet anses såväl fysiskt som psykiskt krävande. Pensionsåldern är 60 år.

Yrket är mansdominerat, av Sveriges 210 lotsar är bara en handfull, 6 stycken kvinnor.

– Det är en mansdominerad bransch och kvinnor kanske inte har valt av tradition. Det är få kvinnor som går hela vägen upp till att få vara befälhavare och få den erfarenhet som behövs, säger Kristina Öhman.

Inom de närmaste fyra åren går alltså var fjärde lots, 50 anställda, i pension. För att lösa bristen på lotsar undersöker Sjöfartsverket dels om kravet på svenskt medborgarskap ska finnas kvar. Men det är framförallt lotsutbildningen som Sjöfartsverket vill se över.

För att påbörja utbildningen krävs att man är utbildad sjökapten men också att man har en lång och bred erfarenhet av olika sorters fartyg.
I dag krävs flera års jobb i branschen innan själva lotsutbildningen, men detta kan komma att ändras och individanpassas för att minska lotsbristen.

– Det handlar om att se över vilka krav vi har satt nu, är de relevanta? Våga ifrågasätta dem och vända på det, utan att tulla på att det är tillräckligt bra kompetens, säger Sjöfartsverkets Kristina Öhman.