Allt fler svenskar betalar för videostreaming

1:47 min

Streamingjättarna får ett allt starkare fäste i Sverige, visar nya siffror.

Allt fler svenskar prenumererar på videostreamingtjänster, det visar en kommande rapport från Mediamätning i Skandinavien (MMS).

För två år sen betalade 48 procent av svenska hushåll för en streamingtjänst, men nu – två år senare – är den siffran uppe på över 56 procent. Det är alltså en ökning med 8 procentenheter.

– Den här trenden har inte mattats av på något sätt. Streamingtjänsterna ökar och hushållen betalar också för fler än en tjänst i högre grad i dag, säger Karina Malmsten som är marknads och kommunikationsansvarig på MMS.

MMS har även undersökt tittarvanor och räckvidd under det andra kvartalet i år.

Under andra kvartalet i år hade HBO Nordic mer än fördubblat sin räckvidd jämfört med förra året. Det var alltså mer än dubbelt så många svenskar som sade sig ha sett på HBO Nordic det senaste dygnet.

HBO Nordic hade med det sprungit förbi Viaplay och var Sveriges näst största betaltjänst för onlinevideo, det tror MMS delvis kan bero på tjänstens tittarsuccé Game of Thrones.

Viaplay och Cmore har även de vuxit under året, men det finns en tjänst som sticker ut rejält – med över dubbelt så stor räckvid som konkurrenterna, berättar Karina Malmsten på MMS.

– Netflix är den absolut största tjänsten med flest användare. Tjänsten har en daglig räckvidd på 23,7 procent bland alla åldrar, 9-99 år, säger Karina Malmsten.

Ser vi några särskilda trender annars?

– Nja, utan Netflix har ett försprång. Men alla tjänster ökar i räckvidd.

Netflix räckvidd är överlägset störst och sticker särskilt ut när det kommer till den yngre publiken. I åldrarna 9-19 år, sade sig 42 procent av svenskarna ha sett på Netflix det föregående dynget. Jämför vi samma siffror för övriga tjänster hade Viaplay runt 9%, HBO Nordic runt 4% och Cmore strax under 3%.