Alla Pixarfilmer rankade – från sämst till bäst

2:17 min

Pixar Animation Studios ritade om kartan för animerad film i mitten av 90-talet. Här är alla studions filmer rankade från sämst till bäst.

Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

1995 släpptes en film som skulle förändrade animeringskonsten i grunden. Den första helt datoranimerade långfilmen Toy Story låg till grund för den våg av 3D-animation som skulle komma.

Kulturnytts Joakim Silverdal har försökt svara på frågan om vilka filmer som egentligen är de bästa i filmstudions katalog.

23.  Cars 2 (2011)

Med den sanslösa kvaliteten som Pixar visade fram till och med 2011 var kanske haveriet Cars 2 skrivet i stjärnorna. Borta var den lilla, tydliga berättelsen om en egocentrerad racingbil som behöver inse sina medtrafikanters värde. Istället får vi en utzoomad James Bond-influerad bilfärd runt världen – där ingen som tittar till slut kan förstå varför de ska bry sig om någonting alls.

22.  The Good Dinosaur (2015)

Även när en Pixarfilm är som mest medioker kan den vara otroligt vacker att titta på. The Good Dinosaur är beviset. De häpnadsväckande miljöerna lämnar tittaren med hakan i golvet, men det räcker inte för att väga upp för den oinspirerade berättelsen om en dinosaurie som tappat bort sig. Bäst är scenen när ett tragiskt familjeförflutet förklaras med pinnar i sanden, sämst är alla obegripliga sidokaraktärer som dyker upp och sedan försvinner i ett nafs.

21.  Cars 3 (2017)

En rejäl uppryckning från de konstnärliga snedstegen i Cars 2. Den visar att även de sämre filmerna i Pixars katalog bygger på embryon till bra idéer: vad händer när Lightning McQueen måste inse att han börjar bli gammal? Men efter en stark start, saktar filmens premiss in en del mot mitten och tappar succesivt nästan all fart innan den slutgiltiga racingsekvensen.

20.  Incredibles 2 (2018)

Superhjältefamiljen återvänder med regissör Brad Bird tillbaka bakom spakarna. Mamma Elastigirl får nytt jobb av en affärsman som döljer något, men det är bebisen Jack-Jacks nyupptäckta krafter som lämnar störst avtryck. Actionspäckad och fartfylld, men Incredibles är som vanligt bäst först när vi förstår varför karaktärerna beter sig som de gör.

19.  Monsters University (2013)

Tolv år efter Monsters Inc får vi svaret på något som nog nästan ingen frågat sig: hur träffades de fluffiga monstren Sully och Mike? Men filmen är trots den tveksamma frågeställningen, förvånansvärt hjärtskärande och bitvis lika stark som originalet. Hoppet bakåt i tiden fungerar också – där vi bland annat får möta skurkar från den första filmen som ännu inte gått till den mörka sidan – men ibland känns den här uppföljaren lite väl glad i sina detaljer. Som en film för de redan invigda.

18.  Brave (2012)

Det där håret alltså. Pixar brukar inte hålla igen när det kommer till häpnadsväckande framsteg inom animation. Rakt genom hela filmen är vartenda rött hårstrå på Meridas huvud en fröjd för ögat, men filmen om en skottländsk prinsessa vars mor förvandlas till björn snor in sig själv lite i sitt eget narrativ. I tredje akten hittar berättelsen tillbaka till sin kärna och återföreningen mellan mor och dotter värmer hjärtat.

17.  Cars (2006)

Med den otroliga mängden merch som sålts, måste Cars med marginal vara den Pixarfilm som lyckats fånga flest unga tittare. Den upplevs också vara gjord med den yngsta publiken i fokus och det är så klart bra, men det gör samtidigt Cars till en av filmerna som känns lite mindre intressant att återvända till för den något äldre publiken.

16. Onward (2020)

Pixars intåg i fantasygenren vill väcka bortglömd magi till liv. Vi följer två tonårsbröder som är älvor i en värld som moderniserat bort svunna tiders trolldom. Men allt vänds upp och ner när de upptäcker ett sätt att, under en dag, återväcka sin döda far till liv. Onward flyger fram som en virvelvind och visst är det finstämda slutmålet värt resan, men ibland kan den här världen kännas lite för stor och ofokuserad. Pluspoäng för en fin röstroll av Chris Pratt.

15.  Coco (2017)

En mysig barnfilm om döden? Jajamensan. Den mexikanska traditionen med "De dödas dag" är bakgrunden när en pojke tar sig över bron och in i dödsriket. Filmen må utspela sig bland karaktärer som gått hädan, men skaparlusten här får liv att vilja spira ut ur tv-rutan. Det är också fint att se Pixar utforska nya kulturella områden och inte bara stå och stampa i sin amerikanska mylla.

14.  Ratatouille (2008)

Här någonstans tänker jag att en del arga mail börjar trilla in i min inkorg. Ratatouille handlar om en råtta med drömmen om att bli världens bästa kock och är en av studions mest kritikerhyllade alster. Och visst, Paris är enastående vackert i månljuset och den osannolike mästerkockens både yttre och inre resa är sagolik, men filmens klimax resonerar inte lika starkt för mig som det verkar göra för många andra.

13.  Incredibles (2004)

Trots att Pixar för första gången plockade in en regissör utifrån, Brad Bird, blev den femte långfilmen också en kassasuccé. Hur ser vardagen ut för en familj med superkrafer? Incredibles tjänar mycket på att den var tidigt ute i superhjätegenren. Långt innan Marvel hade börjat bygget av sitt filmuniversum och långt innan vi såg den myriad superhjälteskildringar vi har idag. De då oöverträffade actionsekvenskerna är fortfarande fantastiska, men trots värmen i filmens centrum är det svårt att placera Incredibles högre upp än så här.

12.  A Bugs Life (1998)

Den omöjliga andra långfilmen. Toy Story var en sådan succé att den här filmen omöjligen borde vara bra – ändå är den det. Pixar valde inte att göra något större, utan att ta sig ännu längre ner på marken. Myran Flik måste rädda sin myrkoloni från onda gräshoppor och samlar ihop ett gäng cirkusinsekter. Banbrytande teknik ledde även till att Pixar för första gången kunde få hundratals datoranimerade myror att röra sig på en och samma bild.

11.  Finding Dory (2016)

När studion för andra gången bestämde sig för att utforska havet, tog de istället upp havet på land. Dory minns plötsligt var hon kommer ifrån och resan tillbaka till hennes föräldrar tar henne in på ett akvarium. Det omvända temat från första filmen – där en förälder istället söker sitt förlorade barn – är fint och den nya bläckfiskkaraktären Hank är animationsmässigt ett av studions verkliga under. Vägen mot slutet svajar lite, men när vi till slut är tillbaka i havet igen, gör du det bra om du lyckas med att inte gråta.

10.  Toy Story 4 (2019)

Den perfekta avrundningen med Toy Story 3 gjorde att den fjärde filmen skulle kunna kännas överflödig, men så blev det inte. Och anledningen till det stavas F-O-R-K-Y. Flickan Bonnie skapar figuren på förskolan med hjälp av en liten skedgaffel som får piprensare till armar och glasspinnar till ben. Den eviga Toy Story-frågan om när en leksak blir skräp eller utbytbar tar ett ytterligare steg här, även om slutet inte blir lika kraftfullt som i föregångaren. Om filmen kanske ibland känns lite som en epilog, är det ändå en epilog jag aldrig skulle vilja vara utan.

9.  Monsters Inc (2001)

Monster i din garderob? Jodå, de finns där och deras jobb är att skrämma dig. Men istället för att bara ta den premissen, är det här ett arbetsplatsdrama och en skandalhistoria med företagshemligheter. Ett underbart exempel på hur Pixar arbetat fram något som ska appellera både till barn och vuxna. Och sekvensen med de flygande garderobsdörrarna mot slutet är fortfarande enastående.

8.  WALL-E (2007)

Första akten av WALL-E är något av det bästa som någonsin skapats i filmväg. Vi får följa en liten städrobot som tycks vara den sista invånaren i ett postapokalyptiskt landskap. Ingen dialog, ingen förklaring. Allt som vi borde förstå är ändå självklart. WALL-E tar sig sedan ut i rymden, till ett skepp där resterna av mänskligheten befinner sig och det är inte alls så tokigt, men med en sådan stark öppning är det svårt lyckas hålla den nivån hela vägen. Ändå en av de bästa filmerna om vår klimatkris.

7.  Up (2009)

Här börjar det bli problem, min topp sju skulle kunna kastas om, vilken dag som helst i veckan. Pixar backar inte från de stora känslorna och det blir aldrig tydligare än i det musiksatta montaget i början av Up. Filmen handlar om hur man sörjer döden och kommer ut på andra sidan. Det låter väl som en barnfilm, va? Inte? Om jag säger talande hundar då? Okej. Dynamiken mellan Carl och Russel och det långsamma återupptäckandet av äventyrslusten gör Up till en av Pixars bästa filmer.

6. Soul (2020)

2020 var året när Coronapandemin lamslog hela världen. Det råkade sammanfalla med filmen Soul som handlar om vad som gör oss människor till de vi är och vad som egentligen fyller livet med mening. Den här filmen hade mig i tårar efter tio minuter och jag följde förundrat med på balansgången mellan roliga skämt och existentiella frågeställningar. För mig fanns det inget bättre botemedel mot allt elände år 2020.

5.  Toy Story (1995)

Fullkomligt banbrytande inom teknik och innovation, men också en stark skildring om rädslan att vara utbytbar. Världen hade aldrig sett något liknande när Toy Story exploderade ut på filmmarknaden 1995. Disney ville tidigt att filmen skulle ha en mörkare och vuxnare typ av humor, men resultatet blev katastrofalt och hela filmen arbetades om. Vad vi istället fick var en varm, men trovärdig historia och svaret på den mest brännande frågan i kanske alla barns liv: vad händer med mina leksaker när jag lämnar rummet?

4.  Toy Story 2 (1999)

De första tre Toy Story-filmerna blev berättartekniskt bättre för varje steg. Om den första filmen handlade om rädslan att bli utbytbar tar Toy Story 2 steget och visar hur det faktiskt är. Montaget till "Jesse's song", om hur cowboydockan Jesse älskas, glöms bort och slutligen hamnar i en låda är bland det mest hjärtskärande och en djupt viktig sekvens för Pixars framtid.

3.  Toy Story 3 (2010)

Nu är det på liv och död. Fem leksaker i en enorm smältugn, tar varandras händer och tittar in i infernot. I Toy Story 3 har leksakerna accepterat att livet går vidare även efter att barnen vill sluta leka, men när de hamnar på en förskola hos nya barn går saker riktigt snett. Temat om att vara utbytbar går igen, men det känns aldrig trött. När filmen dessutom innehåller enastående utbrytarscener och onda mjukisbjörnar blir det inte sämre.

2.  Inside out (2015)

En flytt över landet gör att 11-åriga Riley blir nedstämd, men hennes föräldrar försöker trösta: "var inte ledsen". Inside out följer de förkroppsligade känslorna i Rileys inre och visar vad som händer med en människa om alla känslor inte är lika mycket värda. Filmen är på samma gång fantasifull, rolig, sorglig, frustrerande och kanske även lite skrämmande. Så nära en perfekt film det går att komma.

1.  Finding Nemo (2003)

Pixarfilmernas pixarfilm. Regissör Andrew Stanton gick till ett akvarium med sitt barn och insåg potentialen i livet under havet. Clownfisken Nemo fångas av dykare och pappa Marlin får ta sig över hela havet för att hitta honom. Dramaturgin är tydlig och filmen handlar i slutändan om att våga släppa på sina rädslor. Men det är också undervattensresan dit som är magisk. Förvirrade fiskar, vänliga valar, coola sköldpaddor och hajar som är vegetarianer. Finding Nemo fångar Pixars potential som ingen annan av deras filmer gjort.