Kommuninformation kostar allt mer

"Gävleborna får valuta för pengarna"

2:33 min

Gävleborgs kommuner satsar på information. De senaste tio åren har nästan alla kommuner utökat sina kommunikationsavdelningar och allra mest växer den i Gävle. Det visar en kartläggning som P4 Gävleborg gjort.

Gävle kommuns kommunikationsavdelning omsätter i dag 30 miljoner kronor per år och kommuninvånarna får bra valuta för de skattepengarna försäkrar Helén Åleskog, chef för sektor "styrning och stöd", under vilken kommunikationsavdelningen i Gävle sorterar:

– Absolut! Bara de 30 kundkommunikatörerna i kundtjänsten har ungefär 600 000 kontakter per år och svarar på allt som händer i Gävle, säger hon.

Dessutom finns en rad andra kategorier av kommunikatörer.

– Vi har en webb- och produktionsenhet, presschef, varumärkesstrateg och en kommunikationschef. Det blir totalt ungefär 50 personer, förklarar Helén Åleskog.

Gävles kommunikationsavdelning är förstås störst i länet, men även större än motsvarigheterna i Falun, Örebro och Karlstad som också ingått i P4 Gävleborgs kartläggning. Dessutom har den växt mest - de senaste tio åren har personalkostnaderna ökat med 700 procent till i dag 25 miljoner kronor. Just nu omorganiseras de 50 kommunikatörerna, men fler ska de inte bli, försäkrar Helén Åleskog:

– Vi försöker bli mer effektiva, men några planer på utökning finns inte, säger hon.

I Ljusdal, Sandviken, Söderhamn och Hudik har också kommunikationsavdelningarna växt de senaste tio åren, men ändå alla bara till omkring en tiondel av storleken av den i Gävle.

Ockelbo, Ovanåker och Nordanstig har ännu färre kommunikatörer och Hofors kommun ingen alls.

Det krävs hjälp från näringslivsorganisationen Entré Hofors för att vi ska klara oss säger Pernilla Bredin, personalchef i Hofors kommun.

– Den föreningen har kommunikationsresurser som vi utnyttjar ibland. Samtidigt behöver vi se över vår egen organisation - det finns ett behov av kommunikatörer även hos oss, konstaterar hon.

Vi har uppdaterat artikeln eftersom kommunerna redovisat antalet kommunikatörer på olika sätt:

I Ljusdals 9 st ingår kommunens satsning på ”Slottehubben” där 4 personer jobbat i varierande utsträckning och ytterligare en person som jobbat på Stenegård. Ljusdal hade i samband med branden en extrainsatt kommunikatör under fyra månader.

Gävle är den enda kommunen som i sina siffror har med kundtjänst, som är 30 personer, vilket innebär att kommunikatörerna i Gävle kommun är 20 personer.