RECENSION - MUSIKAL

En värsting till syster på China – en show mer än musikal

1:33 min

RECENSION. Enorma filmsuccéer som blir musikaler - ja, Chinateatern i Stockholm har gjort bland annat Ghost och Flashdance och fortsätter nu på samma sätt. Dags för Whoopie Goldbergs En värsting till syster.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Verk: "En värsting till syster"
Musik: Alan Menken/Text: Glenn Slater, Cheri Steinkellner och Bill Steinkellner
Regi och svensk översättning: Anders Albien
Musikaliskt ansvarig & arrangör: Jan Radesjö
Scenografi:
Andreas Bini/
Videodesign/Produktion: Johan Larsson & Philip Sundbom
Medverkande: Gladys del Pilar, Suzanne Reuter, Charlott Strandberg, Birgitta Rydberg, Kim Sulocki och Karl Dyall m fl.
Spelperiod: tom 14 december 2019

Det är en bagatell men en underhållande sån.

Året är 1977 och i Philadelphia blir klubb- och discosångerskan Deloris ... alltså Gladys del Pilar... vittne till ett mord och i väntan på rättegången göms hon undan i ett rejält tondövt kloster skött av Suzanne Reuters bitska abbedissa. Men Gladys - som nunna - förvandlar allt.

Det är rätt töntigt ofta - både medvetet och omedvetet. Ibland roligt, ibland segt.

China har annars blivit riktigt bra på att med hjälp av stora bildskärmar växla scenografi blixtsnabbt vilket gör att det är filmfart i uppsättningen.

Mycket discogospel, nån kul blinkning till Barry White och nån powerballad. Det är gjort av Alan Menken som gjort musik till flera Disneyfilmer som Lilla sjöjungfrun och Skönheten och odjuret.
De stora ensemblesångerna gör de strålande och musikaliskt är det riktigt tight. Fast mera show än bra musikal.