RECENSION - OPERA

Hans och Greta och godisfrossan på Norrlandsoperan

2:40 min

RECENSION. En riktig sagoopera - med karamellberg, gigantiska godisbollar och hus byggda av Umeåbornas insamlade PET-flaskor. Det handlar om Hans och Greta på Norrlandsoperan.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Opera: Hans och Greta
Musik: Engelbert Humperdinck
Libretto: Adelheid Wette efter saga av Grimm / Svensk text: Mira Bartov i bearbetning av Stina Ancker
Dirigent: Anja Bihlmaier
Regissör: Stina Ancker
Kostymdesigner/ Scenograf: Annsofi Nyberg / Ljusdesigner: William Wenner / Koreograf: Anna Holter/ Maskdesigner: Gunilla Pettersson / Barnkormästare: Lotta Kuisma
Medverkande: Elisabeth Leyser, Linnea Sjösvärd och Susanna Levonen m fl
Norrlandsoperans Symfoniorkester och barnkör
Spelperiod: tom 25 oktober 2019

Det är verkligen en sagoopera fullt ut, med sömnmalar och feer som fladdrar med vingarna, dimmor som smyger in i natten, godiskulor stora som meloner, marsipan och kolor.

Plus en jättemikro som kommer att användas -– och Hans och Greta som går allt mer vilse in i skogen. Regissören Stina Anckers team med framförallt kostymören och scenografen Annsofi Nyberg har satsat stort att bildsätta den här operan i alla färger.

Humperdincks opera är inte helt lätt att gestalta. Med en suput till pappa och en trist klagande mamma så är Hans och Greta redan där i underläge och som publik kan man sucka både en och annan gång över långa haranger.

Musiken en mix mellan lättsam Wagner och lite operettmusik... Fina, långa melodier ofta, men det som var kort 1893 kan kännas långt 2019. Så man jobbar hårt med att skapa spänning med bilder och regi som utnyttjar hela scenen.

Alla sångare har dessutom, med tanke på ung ovan operapublik, fått jobba med tydligheten i rösten utöver den vanliga skönsången.

De unga Elisabeth Leyser och Linnea Sjösvärd gör Hans och Greta och Susanna Levonen är Häxan. Till det dirigenten Anja Bihlmaier som får musiken att röras sig framåt, precis som regin. Uppsättningen vill verkligen berätta något för åskådare från sju år och uppåt. De lyckas med både skirheten och tempot.

Opera i P2 sände direkt och man kan lyssna under 30 dagar efter premiären 26 september 2019.