Vinterväg

SMHI förklarar olika sorters halka

3:00 min

Vad är det som gör att det blir halt och går det verkligen lita på temperaturmätaren i bilen? Erling Brännström på SMHI förklarar!

Erling berättar att ett vanligt förekommande fenomen under vintern är att det kan vara halt väglag trots att temperaturmätaren i bilen visar plusgrader. Det beror på att värmen snabbare lämnar vägbanan än luften och då kan det skilja upp mot 5 grader på vägens temperatur och lufttemperaturen, det som temperaturmätare i bilen visar. Mellan 0 och +5 grader gäller det därför att alltid vara extra försiktig eftersom det kan vara flera minus i vägytan.

Det finns tre huvudtyper av halka berättar Erling.

  • Frosthalka bildas när vägbanan är kall och det finns fukt, t ex dimma. Då sätter sig fukten på vägbanan och det bildas frost.
  • Ishalka är att det finns en ishinna på vägen. Det kan komma av regn på kalla vägar där det fryser till is när det träffar den kalla vägbanan eller på redan blöta vägar där det fryser till is när vägen blir kall.
  • Snöhalka är den mest uppenbara formen av halka, när det snöar och det blir halt väglag när snön lägger sig på vägen.

Sedan finns det andra begrepp som ofta används när man talar om halka.

  • Blixthalka är som det låter, halka som slår till väldigt fort. Oftast är det ishalka där det till exempel kan ha regnat och sedan klarnat upp snabbt och temperaturen då faller fort och det fryser på.
  • Svarthalka är svårupptäckt ishalka. Det kan se ut som det är en torr svart vägbana med fina förhållanden men så ligger det en tunn ishinna som är svår att upptäcka.
  • Underkylt regn kallas det när det regnar och vägbanan är kall. Då fryser vattendropparna så fort de träffar den kalla vägen. Lufttemperaturen kan vara på plussidan, men vägen är på minussidan.