Storprojektet försenas

Förbifart Stockholm: ”Regeringen har tappat greppet”

2:32 min

Den sexfiliga motorvägen som kallas Förbifart Stockholm blir tre miljarder dyrare och försenas i fyra år, beräknar Trafikverket. Finansborgarrådet i Stockholm Anna König Jerlmyr (M) säger att konsekvenserna blir bekymmersamma.

– Förbifarten är så nödvändig för Stockholmsregionen eftersom den knyter ihop de norra och södra delarna och avlastar infarterna till stadens centrala delar, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm.

– Det här blir ju allvarligt för stockholmarna i och med att det blir svårare att ta sig till och från jobbet och det blir också svårare för hela trafiksystemet.

– Sedan leder det till ökade kostnader och eftersom Stockholm redan står för en stor del av notan via trängselavgifterna så riskerar ju de här fördyringarna och förseningarna att också hamna på stockholmarna via trängselavgifterna och det tycker jag är allvarligt, säger Anna König Jerlmyr, som vill ha en dialog med regeringen om vem som ska betala.

Motorvägen Förbifart Stockholm ska leda trafiken runt huvudstan och knyta ihop de norra och södra delarna. 

Den skulle bli färdig 2026 men nu ser det ut att bli 2030 i stället.
Den skulle kosta 34 miljarder, det blir troligen 37.

Orsaken är underentreprenörer som inte följt kontraktet, bland annat och att berg varit för svagt och det blir dyrare att bygga tunnlar säkert.

Enligt en uppgörelse mellan staten och Stockholm betalas motorvägen till 1 femtedel av staten och 4 femtedelar av stockholmarnas trängselskatter.
Anna König Jerlmyr tycker att staten ska bekosta fördyringen. 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger att man ska träffas och förhandla om den saken. Men hans utgångspunkt är att bygget inte får bli dyrare.

– Detta är allvarligt och vi kan inte ha en ordning där vi får stora fördyringar av infrastrukturprojekt på det här sättet. Det handlar ju om både att styra upp underentreprenörer och se till att man har en tydlig kostnadskontroll, säger Tomas Eneroth. 

– I detta fall får de återkomma med hur de ska kunna minska kostnaderna och kunna vända på alla stenar för att påskynda genomförandet, fortsätter han.

Kristoffer Tamsons (M) är trafikregionråd i Region Stockholm.

– Det är ju inte första gången vi får besked om att Förbifart Stockholm försenats och fördyrats, det är väl tredje eller till och med fjärde gången. Det tycker jag vittnar om att regeringen verkar ha tappat greppet om ett av Sveriges största och kanske viktigaste byggprojekt, säger Kristoffer Tamsons.