
af Petersens: ”Finns bara en superstar – Ayrton Senna”
Radiosportens motorexpert Fredrik af Petersens med sina senaste tankar kring F1-cirkusen.
Dagarna innan Brasiliens GP hedrade man en landsman, som anses vara landets största idrottsman, och legend inom motorsporten med en festival i Ibirapuera-parken: Ayrton Senna.
Det är 25 år sedan, 1 maj 1994, Ayrton avled efter en krasch i San Marinos GP i Imola, Italien.
I parken fanns några av Ayrtons gamla bilar. En Toleman, som var Ayrtons första F1-bil 1984, en Lotus 97T, som han vann sitt första lopp med i Portugal 1985. Mercedes och Renault ställde ut lite modernare racerbilar.
Bland gästerna inte bara några av dagens förare utan också några från igår. Landsmännen Emerson Fittipaldi och Felipe Massa, som körde några av de gamla bilarna på Sao Paulos gator.
Att Ayrton inte är bortglömd ser man på nästan varje läktare över hela världen där F1 kör. Där sitter fans iklädda hans tröja och med plakat.
– Om jag kunde välja en teamkamrat så är det Ayrton, säger den sexfaldige mästaren Lewis Hamilton.
– Han har alltid varit min idol. När jag växte upp på 80-talet var Ayrton den förare som jag alltid följde. När man har en sådan förare i stallet kan man lära sig mycket och man kan göra en direkt jämförelse.
Och det hade Lewis nog gärna gjort.
Engelsmannen är inte ensam om att ha brasilianaren som sin ungdomsidol. Michael Schumacher hade svårt att hålla tillbaka tårarna när han hade vunnit sitt 41:a lopp i Italien 2000 för det var därmed lika många som legenden Senna. Sebastian Vettel tillhör också den stora gruppen av beundrare.
I Brasilien är Ayrton inte bara otroligt populär för vad han uträttade på banan utan kanske ännu mer tack vare sitt stora sociala arbete. Hans systerdotter Bianca leder stiftelsen Ayrton Senna Institute, som startat många läger för barn och ungdomar från svåra förhållanden och finansierar utbildning för gatubarn.
Bland de som samarbetar med stiftelsen finns bland andra Finland och Singapore när det gäller vetenskap och att lära sig läsa och räkna. McLaren och en sportbil och ett japanskt företag som utvecklar dataspel.
Det finns så många som kallas för stjärnor. Lewis Hamilton och alla andra världsmästare må förlåta mig men i motorsport finns det bara en superstar och det är Ayrton Senna.
Varför?
Han hade en otrolig utstrålning och man lyssnade när han pratade. Ingen avbröt honom.
Många har frågat hur länge Kimi Räikkönen ska fortsätta tävla i formel 1? Slutar han när hans kontrakt med Alfa Romeo går ut efter sista loppet 2020?
Den finländske föraren är ju den äldste och har precis fyllt 40 och skulle faktiskt kunna vara pappa till några av sina yngre kollegor.
– Åldern spelar inte roll för det är bara en siffra och jag tävlar enbart för att jag gillar det. Ingen aning om hur framtiden ser ut och tänker aldrig så många år framåt, säger Iceman.
– Vet bara att jag har ett kontrakt en säsong till och just nu har jag absolut inget intresse att tänka på framtiden. Först vill jag köra färdigt den här säsongen, analysera året och sedan förbereda oss för 2020 för att bara ligga bakom är inte skoj.
Kan man förstå. Har ju inte fått en enda poäng sedan andra halvan av säsongen började med Belgien.
– Gillar inte när det inte går bra men det gör väl ingen. Ibland har man lopp där allt stämmer och ibland inte men det betyder inte att jag plötsligt älskar eller hatar F1. När allt stämmer och det blir resultat är alla nöjda och så var det alltid i motorsport.
Man kan lägga till att det gäller för alla aktiva oavsett sport.
Finns kanske en chans att Kimi kommer att vara inblandad i motorsporten i många år. På sociala medier har han nämligen lagt upp ett foto där han kör gokart med sin fyraårige son Robin.
– Teamkollegor 2035, var hans egen kommentar.
Och utan frågetecken.
Varför har Kimi inte kunnat komma i mål bland de 10 bästa och därmed få poäng? Svaret är enkelt enligt teamchefen Frederic Vasseur.
– Vi koncentrerar oss helt och hållet på nästa års bil, säger fransmannen.
– Men det är inte bara det. Det handlar inte bara om toppfart utan en orsak är också att det är mycket trångt i mittfältet.
Stämmer. McLaren har tagit ett stort steg framåt och är best of the rest med 121 poäng. Sedan kommer Renault, 83, Racing Point, 65, Toro Rosso, 64, och Alfa Romeo som åtta med 35. Bakom sig har man bara Haas, 28, och Williams med en ynka poäng. Och alla de team som ligger före Alfa har kört in massor av poäng i de sista sju loppen. Alfa har pendlat mellan fyra och nia i konstruktörsmästerskapet.
– I och med att det är så trångt måste hela helgen vara perfekt om man skall få poäng. Att vi inte har varit det är en mycket bra lektion för oss alla för vi hade förväntat oss mer av den här säsongen.Vi har missat i Tyskland, Azerbajdzjan, Italien och Belgien. När man finns med i trängseln måste man utnyttja varje chans och det lyckades vi med i första delen av säsongen.
– Men när man startar som 16:e eller 17:e är det svårt att köra upp sig.
Mercedes teamchef Toto Wolff säger att det finns ingen garanti att stallet finns kvar i F1 efter 2021 men att allt tyder på att man fortsätter.
Mycket beror på vad man kommer fram till i diskussionerna mellan Daimler, som äger teamet, och de kommersiella ägarna Liberty Media. Hela bilindustrin har en stor utmaning framför sig med bland annat den nya tekniken med elektriska bilar och man behöver investera mycket pengar och det gör det hela komplicerat.
Liberty Media, Fia och teamen har startat diskussionen om det nya så kallade Concorde Agreement, som reglerar allt mellan LB, Fia och stallen. Det handlar om prispengar och hur de skall fördelas samt både sportsliga och tekniska regler.
Den interna diskussionen hos moderbolaget Daimler och den svenske chefen Ola Källenius är till exempel hur relevant F1 är som underhållning och sport och som teknologisk plattform. En annan aspekt är kanske att man uppnått alla sina marknadsmål. Tack vare att man vunnit sex raka konstruktörstitlar har man ändrat sin image och är inte längre ett märke för äldre herrar utan lika mycket för betydligt yngre kunder.
Man sneglar också på Ferrari. Scuderia säger att man gör det för alltid. Vi bygger racerbilar och vi bygger sportbilar.
Wolff har en något annorlunda uppfattning.
– Å andra sidan kan man också säga att vi har varit mycket framgångsrika och finns inget mer vi måste bevisa.
– Om man gör en undersökning skulle den komma fram till att Ferrari är det mest populära F1-teamet och det antagligen bara för att man har varit med och varit framgångsrik sedan 1950. Det är den stadiga framgången som gör strategin mycket mer tillförlitlig än komma och snabbt försvinna.
En mycket viktig och avgörande sak till att Mercedes kommer att stanna kvar i F1 är att man har skrivit kontrakt med McLaren, Racing Point och Williams att leverera motorer från 2021.
– Med oss är det fyra så antingen är man med eller så är man det inte.