
Hela reportaget: Så vill toppolitikerna i Skåne förenkla för patienter som behöver klaga på vården
Toppolitikerna inom Region Skåne vill förenkla för patienter som behöver klaga på vården. Men lagen kan sätta stopp.
Då finns det all anledning att uppvakta våra nationella politiker.
- Patienter och anhöriga känner sig både som vinnare och förlorare när de lämnar sitt klagomål på den skånska sjukvården. De skånska toppolitikerna inom Region Skåne vill nu göra det enklare att klaga.
- På Region Skånes hemsida finns det två olika blanketter för den som behöver klaga. Det här ska nu åtgärdas.
- Patientnämnden har fått i uppdrag att utreda hur den här förvaltningen vid Region Skåne kan bli en samlad ingång för klagomålen. Men det är inte säkert att det är förenligt med lagen.
Klagomål i vården – ett samarbete mellan P4 Kristianstad och Kristianstadsbladet
Det nya systemet för att klaga på sjukvården skulle göra det enklare och säkrare för patienten. Vår granskning visar att patienter känner sig som både vinnare och förlorare när de vänder sig till sjukvården med sitt klagomål. P4 Kristianstad och Kristianstadsbladet har valt att samarbeta för att granska det nya systemet där patienten eller den närstående ska vända sig till vårdgivaren i första hand. Tidigare kunde den klagande vända sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Tanken är att patienter ska få svar snabbare på sina klagomål och att patientsäkerheten ska stärkas. Hur blev det? Följ bevakningen i P4 Kristianstad och Kristianstadsbladet.
Att klaga på sjukvården
Sedan den 1 januari 2018 gäller nya regler för hur patienter och närstående ska klaga på sjukvården.
Tidigare kunde den klagande vända sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Nu ska patienten eller den närstående vända sig till vårdgivaren i första hand.
Det går att ta hjälp av patientnämnden för att föra fram sitt klagomål. Den som inte är nöjd med svaret från sjukvården kan gå vidare till IVO men myndigheten utreder enbart allvarligare händelser.
Mer information om hur det går till att klaga finns på Region Skånes hemsida, 1177 vårdguiden och på IVO:s hemsida.
Källor: Statskontoret, Region Skåne, Patientnämnden Skåne och IVO