SR GRANSKAR PARKERINGSAVGIFTER

Minst 17 olika parkeringsappar: ”Jag tycker det är krångligt”

2:20 min

De senaste åren har digitaliseringen av parkeringsbranschen exploderat, men samtidigt som det finns många som tycker de mobila betallösningarna är smidiga så kommer kritik från organisationen Sveriges konsumenter mot hur apparna fungerar. Och Boel Österlund i Jönköping är skeptisk.

– Jag tycker det är krångligt.

Varför då?

– Det är väldigt mycket appar överallt, det är appar hit och dit och vad man än ska göra är det appar man ska ha.

Det finns minst 17 olika parkeringsappar att välja bland i landets kommuner och regioner det visar en enkät som Sveriges Radio har gjort, i apparna gäller dessutom olika villkor, en pappersfaktura kan kosta 50 kronor, sms-påminnelser en krona styck, och några bolag lägger på en serviceavgift på parkeringsavgiften. Och Maria Wiezell, som är konsumentvägledare vid den ideella paraplyorganisationen Sveriges Konsumenter tycker att man är utsatt på flera sätt när man betalar sin parkering med app:

– Det är orealistiskt att förvänta sig att en konsument som kanske i mörker, man är lite stressad, ska gå in på appen, hitta villkoren för det första, läsa och förstå villkoren och sedan göra rätt.

Hos Kronofogden har antalet ärenden som gäller obetalda fakturor från de sju företag som står bakom de vanligaste parkeringsapparna ökat kraftigt, från 8000 ärenden 2016 (8085) till drygt 16 000 ärenden 2018 och i år ser det ut att bli ännu fler. Och Maria Wiezell på Sveriges Konsumenter ser en risk för att man hamnar hos kronofogden när informationen om betalning i appen är otydlig, och det till exempel kommer en faktura som man tror redan är betald:

– Någonting som vi efterlyser är att man lätt hittar direktbetalningen så att man inte hamnar i en kreditbetalning som man där man inte ens har uppfattat att det är en kreditbetalning man har valt, säger Maria Wiezell.

Sveriges Radio har varit i kontakt med de två största bolagen, Parkster och Easypark, båda har avböjt intervju, Joakim Held är vd för Mobill som också har en parkeringsapp och han säger så här om att det kan vara svårt att hitta viktig information:

– Det är ju svårt, det här är ju en balansgång mellan kommunerna och parkeringsoperatörerna att de oftast vill att det ska gå snabbt och komma igång och parkera, vi skulle kunna informera väldigt mycket mer – men då faller appen bort om man ska gå igenom en lång registreringsprocess, säger Joakim Held.