MISSTÄNKT PENNINGTVÄTT

Sparekonom om SEB: Kunder påverkas inte

1:39 min

Kommunikationen nu i samband med misstankarna om penningtvätt har skötts bättre av SEB än av Swedbank när de var i fokus. Det anser Nordnets sparekonom Frida Bratt.

– Det man kan notera är ju att SEB tycks hyfsat komfortabla med de åtgärder man har vidtagit. Och till stor del handlar det då om avslutade kundrelationer. Vad man också kunnat konstatera är att SEB också lyckats betydligt bättre med sin kommunikation kring det här, även om det uppstår vissa frågetecken. Bland annat kring etta med att man inte såg några röda flaggor. Uppenbarligen så har man ju sett röda flaggor men vidtagit åtgärder.

För att närmare få svar på hur kraftfullt SEB egentligen har agerat krävs att först få se myndigheternas utredning kring misstankarna om penningtvätt säger Frida Bratt som alltså är försiktigt positiv till hur banken skött den känsliga kommunikationen kring frågan.

Samtidigt lyfter hon fram att dagens bankkunder inte påverkas på något direkt sätt av den penningtvättshärva som nu diskuteras

– Jag tycker det är ganska viktigt att poängtera att kunder inte påverkas i någon utsträckning av de penningtvättsaffärer som såväl Swedbank, Nordea och som nu SEB är mitt uppe i, utan det är framför allt aktieägare som påverkas genom börskursen. Nu stiger SEB-aktien lite grand på en viss lättnad över att det tycks som om banken har hyfsat bra koll på de åtgärder som har vidtagits. Men kunder behöver alltså inte oroa sig, säger Frida Bratt.