Dystra miner i Trollhättan efter försenad biltillverkning

2:07 min

Det är negativt för Trollhättan att elbilstillverkningen där nu försenas, vilket gör att nyanställningar av flera hundra personer skjuts upp.

– Väldigt tråkigt att det här försenas. Vi behöver fler arbetstillfällen för att vi ska vara en välmående stad på runt 70 000 invånare. Jag vet också att det här var jobb inom ett område där det verkligen kan behövas. Jag säger lite enklare jobb, alltså där man inte behöver samma typ av utbildning, säger näringslivschefen i Trollhättan Helena Kortered till Ekot.

Trollhätteföretaget Nevs ska bygga elbilar åt det nystartade tyska bolaget Sono Motors.

Men Sono har nu fått ekonomiska problem och därför har företaget skjutit fram produktionsstarten med ett år, till hösten 2021.

Det gör också att nyanställningar av flera hundra personer skjuts på framtiden.

Nevs kommunikationschef Fredrik Fryklund beklagar förseningen och säger att de nya jobben hade kunnat gå till exempelvis arbetslösa ungdomar.

– Det är det som vi har sett som en klar fördel. Att vi kan få en hel del folk från Arbetsförmedlingen som annars har svårt att komma in på arbetsmarknaden, säger han till P4 Väst.

Det finns nu också en risk att det inte blir någon tillverkning alls av Sonos bilar i Trollhättan

Det tyska företaget måste få in motsvarande en halv miljard kronor innan nyår.

– Om vi inte får in 50 miljoner euro är risken stor att vi inte kan börja producera bilen, säger Sonos vd Jona Christians till Ekot.

Martin Sköld, expert på fordonsindustrin vid Handelshögskolan i Stockholm, är inte förvånad över problemen.

– Nej, det är inte överraskande att ett nystartat bolag får ekonomiska problem. Särskilt inte i fordonsindustrin där konkurrensen är stenhård, säger han till Ekot.

I Trollhättan planerar Nevs att starta serietillverkning av sina egna elbilar 2022 och innan dessa kan delar till svenska Koenigseggs bilar komma att byggas.

– Vi håller på att förbereda Nevs egna tillverkning. Det kommer ta fart under nästa år. Vi siktar både på en självkörande bil och en bil med ratt. Sedan samarbetar vi med Koenigsegg så vi kommer tillverka delar till Koenigsegg. Så det kommer hända en hel del oavsett om Sono Motors är med eller inte, säger Nevs kommunikationschef Fredrik Fryklund.

Bland anställda finns en viss frustration över att det dröjer innan det blir produktion av Sono Motors bilar.

– Vi hade sett fram emot att dra igång en produktion. Sett fram emot att att få nyanställa och att komma igång med biltillverkning. Vi har ju väntat i fyra, fem, sex år nu, säger Stefan Larsson, klubbordförande för Metall, till Ekot.