PLAY PÅ ANDRA PLATTFORMAR

Voice Conference 2019 – Är tiden inne för Siri och Bixby?

Sveriges Radios Röstteam besökte Berlin för att delta i årets upplaga av Voice Conference.

AI

Det är hoppfullt att konstatera att så fort man diskuterar AI finns det alltid en parallell diskussion om moral och etik. Något som är oerhört viktigt. Vi fick lyssna på föredrag som visade på hur långt man kommit med att identifiera känslor i en persons röst, och vilka användningsområden som kan använda den informationen. tex sjukvård, försäljning kundtjänst mfl.

Siri

Siri glöms ofta bort i sammanhanget men har en enorm potential eftersom det finns på så många enheter. Telefonen, Datorn, Hörlurarna, Surfplattor. Ett ekosystem som håller ihop och där man enkelt själv kan skapa små automatiseringar, shortcuts, som kan aktiveras via rösten. Till exempel kan du med en sådan röststyrd genväg starta lysning på en podd istället för att navigera sig fram till den, eller öppna andra röststyra appar.

Bixby

Bixby - Samsungs assistent, som många i branschen varit tveksamma till, har kanske en chans att slå trots allt? Främst av liknande skäl som Siri, mängden Samsung-enheter som redan finns i folks hem; allt från klockor till tvättmaskiner, men även eftersom deras deras förtroende är gott jämfört med andra stora tech-bolag.

En eller fler tjänster...

Flera gånger belystes vikten av att skapa enkla tjänster som fokuserar på en eller några få funktioner som passar för just röst och baseras på behov hos användarna. Exempelvis att köpa biltullsbiljetter när du sitter i bilen. Ett undantag var företaget TzaTzaTzu som gör stora komplexa spel för hardcore röst-gamers och som använder väderstreck för navigering. Tyska livsmedelsföretaget REWE separerade sina e-handel-, recept- och shoppinglist- funktioner till tre olika tjänster för att underlätta. NPR å andra sidan går motsatta vägen och bygger istället ihop sina tjänster till en.

Förvaltning

Förvalta din tjänst, den är inte klar bara för att den lanserats. Gå igenom loggar, rätta till de fall där vissa fraser aktiverar fel funktion (intent), förbättra de funktioner som använts mycket och kapa de som används lite. Att ha många funktioner ökar sannolikheten att användaren triggar fel funktion.

Interna tjänster

Överväg tjänster som kan var till nytta internt! Det är inte bara slutkunden som kan ha gagn av rösttjänster. Dashboards och mötesbokning är några exempel!

Egen hårdvara

Telekombolaget Swisscom, som är majoritetsägt av schweiziska staten, har tagit fram en egen röstassistent anpassad till de fyra stora språken i landet. Den är numera integrerad i deras TV-box som därmed även fungerar som en smart högtalare. Imponerade nog ska de ha lyckats utveckla vad som verkade vara välfungerade hård- och mjukvara på bara 11 månader, som utöver att styra TV, radio och musik dessutom kan kopplas till det smarta hemmet.

Gemensamma bekymmer

Precis som vi var många bekymrade över "user retention" och invokationer. Användare minns inte tjänster eller hur de startas vilket gör det svårt att behålla användare. Att t.ex. behöva säga ”Prata med Sveriges Radio” kommer inte naturligt och skapar en stor tröskel. Fler än vi upplever också att dokumentationen och översikten för en rösttjänst snabbt blir rörig. Verktyg som Voiceflow och Tortu kan underlätta men än så länge blir det ändå lätt stökigt.

Bra citat

There are no errors, just next turns!

Hopefully we’re about to leave the ’beer drinking simulator’-phase of voice..

Några sista tankar

Det är glädjande att se att utveckling av rösttjänster sker på bred front med mediatjänster, spel och handel, och att vi på Sveriges Radio verkar hålla jämna steg med omvärlden!

Information om konferensen och det fullständiga programmet hittar ni på deras hemsida!

Team Play-X/Röst, Publika produkter och tjänster

Play-x@sverigesradio.se