Bonus-malus

Miljövänliga laddhybrider kan ge motsatt effekt

2:08 min

Allt fler laddhybrider på vägarna riskerar att öka utsläppen, varnar forskare vid Umeå universitet.

Laddhybrider blir allt mer populära. Gynnsamma effekter av bonus-malus-systemet och ett lägre förmånsvärde har fått framförallt företag att välja den sortens bilar framför bilar med förbränningsmotorer.

Men nu varnar forskare vid Umeå universitet för att klimateffekten blir den motsatta om andelen laddhybrider ökar kraftigt och dieselbilar fasas ut.

Många lär köra längre än de omkring fem mil som laddhybriden bara går på el, och då tar bensinmotorn över, säger Runar Brännlund vid centrum för miljö- och naturresursekonomi vid Umeå universitet.

– Effekten kan bli att utsläppen totalt sett ökar. Eftersom en bra ny dieselbil är väldigt energieffektiv, det vill säga det är relativt sett låga utsläpp per kilometer, medan många av hybriderna har relativt törstiga bensinmotorer som därmed släpper ut relativt mycket, säger han.

En dieselbil har högre fordonsskatt eftersom den släpper ut mer på pappret. Men om den tankas med klimatneutral biodiesel, till exempel gjord på svensk raps, skulle den vid längre sträckor ha lägre utsläpp än en laddhybrid, säger Runar Brännlund.

– Då är det definitivt så att den här dieselbilen kommer att vara mer miljövänlig ur klimatsynpunkt. Absolut. Så är det.