Nya stambanor

”Onödigt dyrt med höghastighetståg”

1:56 min

Höghastighetsjärnväg i Sverige ser ut att ha kommit ett steg närmare att bli verklighet. Men enligt flera bedömare är den aktuella planen onödigt dyr, och ett billigare alternativ har aldrig utretts.

– Det man har utrett och planerat för är ett system där man kommer köra blandade tåg, det vill säga tåg som kan gå olika snabbt, både riktigt snabba tåg och långsammare tåg. Det menar vi blir dyrare än att renodla för en typ av tåg, säger Pär Helgesson, ansvarig för SJ:s arbete med de nya stambanorna.

Den lösning som hittills har diskuterats är en där tåg kan köra i 250 kilometer i timmen på vissa sträckor, och i 320 kilometer i timmen på andra. Notan har beräknats landa på cirka 230 miljarder kronor.

Men om tågen skulle kunna åka i den högsta hastigheten överallt, då skulle notan bli mindre, menar Pär Helgesson på SJ. Renodlade höghastighetståg är byggda på ett sådant sätt att de inte kräver lika stora, och dyra, ingrepp i naturen när man anlägger banan, fortsätter han.

– De här tågen klarar backar mycket bättre, för de väger mindre och har starkare motorer. Man behöver inte förändra landskapet och jämna ut berg och dalar på samma sätt. De klarar sig dessutom med smalare tunnlar, de är inte lika tryckkänsliga. De har som flyget nästan en tryckkabin för att man inte ska få ont i öronen. Smalare tunnlar, brantare backar, och lättare tåg. Det betyder att det blir en billigare anläggning att bygga, säger Pär Helgesson.

Per Corshammar benämns ofta som Sveriges främsta järnvägsexpert och han håller med.

– Om man enbart bygger för höghastighetståg kommer kostnaden att sjunka i storleksordningen tio-tolv procent. Det beror på att man kan specialisera sig, och optimera konstruktionerna så att man gör det så kostnadseffektivt som möjligt, säger han.

Men den här lösningen har aldrig utretts av Trafikverket.

– Nej, det har vi inte gjort. Så vi behöver i så fall ett sådant uppdrag, säger Peter Uneklint, chef för utbyggnaden av nya stambanor.

Förutom att det blir dyrare är risken också stor att punktligheten försämras med blandad trafik, säger Pär Helgesson på SJ. Han nämner Tyskland som exempel, där höghastighetståg får samsas med godståg på banorna.

– Och där har man haft väldigt stora problem med punktligheten. Så stora problem faktiskt att resenärerna inte har vågat satsa på de tågen. Utan man riskerar hellre att sitta i köer på Autobahn än sätter sig på ett långdistanståg i Tyskland, säger han.

Och blir det blandad trafik, då kanske SJ aldrig köper in de riktigt snabba tågen.

– Då måste man verkligen räkna noga som kommersiellt företag, och konkurrensutsatt företag inte minst, om det är lönsamt att köpa sådana tåg, säger Pär Helgesson på SJ.