Sammanslagningen

Volvos nya planer väcker reaktioner: Inte en bra nyhet

2:14 min

Den svenska biltillverkaren Volvo Cars och det kinesiska systerbolaget Geely Automobile kan komma att slås ihop till ett bolag. Ett företag som kan börsnoteras i Stockholm.

– Det känns ändå ganska positivt om man tittar på det långsiktigt. Kortsiktigt kommer det inte ha någon betydelse överhuvudtaget. Men vi får avvakta och se för att kunskapen är fortfarande begränsad, säger Glenn Bergström, klubbordförande för Volvo Car verkstadsklubb, till Ekot.

Men Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, säger att det är ett negativt besked för Sverige.

– Det här är inte en positiv nyhet om vi tittar på svenska arbetstillfällen. Det är det definitivt inte. Volvo tappar allt mer av sin koppling till Sverige. Makt och inflytande flyttas nu på ett ganska snabbt sätt från Sverige till Kina, säger Bornold till Ekot.

Systerbolagen Volvo Cars och Geely Automobile ägs båda av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group och nu är de två bolagen på väg att slås samman och knytas ihop till ett.

Sammanslagningen ska göras för att företagen ska vara bättre rustade att klara av den enorma omställning som bilbranschen går igenom.

Volvos presstalesperson Stefan Elfström säger att en sammanslagning skulle ge bättre finansiella och tekniska möjligheter och därmed bli en fördel för Volvo.

– Vi behöver alla växa och investera i nya teknologier och vidare expansion. För vår del, Volvo Cars, handlar det om att investera i elektrifiering, självkörande teknik och uppkopplade bilar. Då skulle vi dra nytta av att vara en del av en starkare global grupp, säger Elfström till Ekot.

Men många detaljer kring en eventuell sammanslagning är oklara än så länge, till exempel var bolagets huvudkontor ska ligga.

Jörgen Olsson, klubbordförande för facket Unionen, hoppas att huvudkontoret ska hamna i Göteborg

– Om vi gör ett bra jobb, som vi har gjort, finns det väl ingen anledning att inte ha huvudkontor i Göteborg, säger han till Ekot.

Men klart är att varumärket Volvo ska finnas kvar. Stefan Elfström säger också att sammanslagningen inte ska påverka de anställda i Sverige negativt.

– Det blir ingen påverkan på våra anställningar i Sverige eller återförsäljarstruktur. Vi vill ju bevara identitet hos varje ingående varumärke, säger han till Ekot.

Det sammanslagna bolaget kan börsnoteras i Stockholm. Planen är att det första ska vara noterat i Hong Kong och senare också i Stockholm.

Vad skulle det betyda för Volvo att bli börsnoterade i bland annat Stockholm, som en del av den här gruppen?

– Det innebär att vi blir en del av en större grupp där vi får tillgång till starkare finanser och vi kommer ha en stark ställning i den här gruppen, säger Stefan Elfström.

Ett eventuellt sammanslagning ska vara klar innan årsskiftet.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) ska nu kalla Volvos ledning till ett möte för att få reda på mer information.

– Volvo är ju ett väldigt viktig företag för Sverige. Både genom att man anställer runt 24 500 människor i vårt land och för att man är i många stycken synonymt med bilden historiskt av Sverige. Jag tycker det här är en väldigt viktig information. Jag har tänkt att bjuda in Volvo ledningen till näringsdepartementet, säger Baylan till Ekot.

Ser du några risker med dagens besked?

– Jag vill först föra en dialog med Volvoledningen innan vi börjar gå igenom om det finns risker eller om detta är positivt, säger Baylan till Ekot.