Coronaviruset i Kina

Svenska bolag känner av virusets effekter

1:46 min

En ny enkätundersökning visar att en stor majoritet av svenska bolag i Kina räknar med att coronavirusutbrottet kommer påverka försäljningen och produktionen negativt i upp till ett halvår framöver.

– Just nu känner man en kraftig nedgång på det man gör och känner en viss osäkerhet i exakt hur lång tid det kommer ta innan man är tillbaka helt och fullt, säger Joakim Abeleen, Kinachef på Business Sweden, som varit med och gjort undersökningen.

I en ny enkätundersökning bland ett 50-tal svenska bolag i Kina uppgav över 90 procent att coronaviruset kommer att påverka försäljningen i 3-6 månader framåt. Över 80 procent räknar med att produktionen påverkas negativt det kommande halvåret.

Joakim Abeleen säger att det här är ett första kvitto på hur viruset slår ekonomiskt:

– Det här är en första indikation direkt från de svenska bolagen, och det här är något som vi tillsammans med den svenska handelskammaren ska följa upp.

Och samtidigt som företag i Kina den här veckan försöker återgå i arbete så pågår virusutbrottet fortfarande.

De flesta svenska bolag i Kina har också infört åtgärder för att säkerställa sina anställdas hälsa, visar enkätundersökningen. Till exempel genom självkarantän, begränsade resor och jobb hemifrån. Inom kort kommer företagen också börja anpassa sina ekonomiska strategier utifrån virusutbrottet, tror Joakim Abeleen:

– Det har varit mer fokus på hälsoförebyggande åtgärder och nästa steg kommer vara hur man hanterar det ekonomiskt, och det är något som de flesta bolag kommer ha en diskussion kring nu de kommande veckorna.

Ett av de största problemen för företagen är den begränsade logistiken. Ett problem som kommer kvarstå även när virusutbrottet är under kontroll, eftersom många då samtidigt kommer vilja dra igång produktionen för fullt, säger Joakim Abeleen:

– Jag tror man kommer få ett litet stresstest nästan på ekonomin och logistik runtomkring det under en period.

Fakta: Så gjordes enkätundersökningen

Undersökningen gjordes de senaste dagarna bland medlemmar i Svenska handelskammaren i Kina via enkätsvar och är sammanställd av Business Sweden och Svenska handelskammaren.

Av de 49 företag som svarat var en tredjedel små bolag med upp till 100 anställda, en tredjedel mellanstora bolag med 100-1 000 anställda och en tredjedel stora bolag med över 1 000 anställda.

Över 90 procent av företagen svarade att coronaviruset får en negativ påverkan på deras försäljning de kommande 3-6 månaderna, varav över 10 procent svarade att viruset får en mycket negativ påverkan på försäljningen.

Över 80 procent svarade att coronaviruset får en negativ påverkan på produktionen de kommande 3-6 månaderna.

Kortsiktigt är konsekvenserna ännu större då omkring 30 procent av bolagen uppger att coronaviruset får en mycket negativ inverkan på både försäljning och produktion.

Över 80 procent av 21 företag svarade att de infört åtgärder för att minska hälsoriskerna för sina anställda. Till exempel genom självkarantän, begränsade resor och jobb hemifrån.

Omkring 600 svenska bolag har verksamhet i Kina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.