Kritik i sociala medier

SAS tar bort reklamfilm – misstänker attack

0:23 min

SAS har tagit bort en kritiserad reklamfilm från Youtube mindre än ett dygn efter det att den publicerats.

”När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack”, anger flygbolaget som orsak.

Filmen, som väckt uppståndelse i sociala medier, slog fast att "ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat". Reklamen publicerades på tisdagen och hade dagen efter tagits bort såväl från Youtube som från SAS Facebooksida.

SAS skriver i ett pressmeddelande att anledningen till att filmen raderats är att företaget misstänker att det utsatts för en attack.

"När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg", skriver SAS.

Filmen är en del av SAS koncept "We are travelers" och i den lyfter SAS fram mat eller uppfinningar som anses vara skandinaviska men som härstammar från andra länder.

"Vad är egentligen skandinaviskt. Absolut ingenting", säger en berättarröst.

"Vilket regelrätt djävla nonsens och självhat. Har alltid försökt flyga med SAS, men aldrig mer", skriver exempelvis Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof på sin Facebooksida.

SAS säger att företaget står bakom budskapet i filmen.