Sju mil lång järnväg

Trafikverket ger klartecken till testjärnväg

2:06 min

En sju mil lång gammal järnväg längs gränstrakterna mellan Västerbotten och Norrbotten ska upplåtas till Skanska, det har Trafikverket beslutat på tisdagen.

Byggbolaget vill rusta upp och göra banan till en testjärnväg för tågindustrin samtidigt som beslutet möter kritik från flera håll. Men Trafikverket försvarar beslutet.

– Problemet har varit hittills att tester av järnvägsmateriel över huvudlaget och tågsätt har man fått göra på ordinarie banor. Det vill säga där vi kör trafik idag, säger Bengt Olsson, Trafikverkets presschef.

Sju mil lång är den gamla järnvägen mellan Jörn och Arvidsjaur som var i drift fram till 1990 som Skanska alltså vill rusta upp. Enligt byggjätten finns ett stort behov inom den europeiska tågindustrin att testa ny teknik inte minst i strängt vinterklimat och med tanke på kötiderna till de betydligt kortare testbanorna som finns i Europa.

Hur mycket det ska kosta Skanska att hyra eller köpa loss järnvägssträckan ska nu regleras i ett avtal med Trafikverket som ska förhandlas fram.

– Det är ju väldigt positiva nyheter för oss. Det här är en unik möjlighet för Sverige att få en testbäddsverksamhet som kommer betjäna hela Europa om vi lyckas med att realisera projektet, säger Martin Bucht som är affärsutvecklare på Skanska.

Runt fyra miljarder kronor räknar byggföretaget med att upprustningen av den gamla banan skulle kosta, ännu finns inga pengar avsatta men Skanska hoppas att dagens beslut kan locka till sig finansiärer och partners.

Samtidigt menar en del att det här bara är ett sätt för byggjätten att positionera sig inför ett eventuellt storskaligt bygge av svensk höghastighetsjärnväg, men både Skanska eller Trafikverket motsätter sig ett sånt resonemang.

Inlandsbanan AB som ägs av 19 kommuner är dock besvikna och hade velat att Trafikverket redan nu krävt att testbanan måste kunna kombineras med godstrafik mellan stambanan vid kusten och inlandsbanan som går mellan Gällivare och Kristinehamn.

– Det känns givet att man borde ha haft med ett krav på att det ska ske i samverkan med inlandsbanan, säger Katarina Nyberg Finn, styrelseordförande i Inlandsbanan AB.