
DVD:n på utdöende – branschorganisation går i graven
När allt fler använder streamingtjänster, minskar försäljningen av DVD och Bluray i Sverige. Nu har krisen lett till att hela branschorganisationen läggs ner.
Inne på en av de sista videobutikerna i Sverige, Charlies Kiosk i Umeå, visar en liten tv-apparat filmtrailers för nya filmer. "Nytt på DVD i juli!", står det, men alla filmerna i videon hade premiär i juli 2010.
Promotionmaterialet har alltså sedan länge slutat tillverkas, men kioskägare Charlie Valijani fortsätter att köpa in filmer för uthyrning – även om det är i mindre skala än förr.
– Förr köpte man kanske in 10-20 ex av en ny film, men nu kanske man bara köper en eller två. Det har blivit mindre och mindre med åren. Vi hyr ut lite grann, det är roligt. Det är som nostalgi, säger Charlie Valijani.
På tio år, från 2007-2016, rasade omsättningen för videoleverantörerna på den svenska marknaden med över en miljard kronor.
Det motsvarar en total minskning på över tre fjärdedelar, visar statistik från Sveriges videodistributörers förening.
Att det inte finns några siffror för de senaste fyra åren har därför sin naturliga förklaring, berättar föreningens sekreterare Björn Gregfelt.
– Den sista statistiken vi har är från 2016 och efter det fanns det ingen anledning att fortsätta med den eftersom underlaget var för dåligt, säger Björn Gregfelt.
Han berättar att piratkopiering och utvecklingen med streamingtjänster ligger bakom nedgången för fysisk media och att när allt fler videoleverantörer slagits ihop eller valt att kliva av – väljer nu också hela branschorganisationen att lägga ner.
– Från att ha haft ett 35-tal medlemmar när jag började är vi nu nere på 4. Så den har spelat ut sin roll, säger Björn Gregfelt.